Výpis z živnostenského rejstříku? Elektronicky hned a od stolu.

Datová schránka
4 minuty čtení

Ušetřete si cestu na živnostenský úřad a získejte výpis z živnostenského rejstříku během několika vteřin přímo do vašeho počítače nebo notebooku!

Ty tam jsou doby, kdy si podnikatelé museli chodit pro výpis z živnostenského rejstříku přímo na živnostenský úřad. Nejen, že tím ztráceli čas, protože to jinak než fyzickou návštěvou úřadu nešlo, ale ještě se museli trefit do úředních hodin. Dnes už to mají živnostníci mnohem jednodušší. Pokud si zřídí datovou schránku, mohou o výpis zažádat prostřednictvím chytrého elektronického formuláře a nepotřebují k tomu dokládat svoji totožnost žádnými dalšími doklady. Prostě se pouze přihlásí do své datové schránky, čímž potvrdí svou totožnost, a vyplní formulář, který se automaticky odešle na živnostenský úřad.

Takový formulář nabízí například web PODEJTO.cz, který vyřeší desítky či stovky životních událostí pouze pomocí datové schránky. Pokud jste si ji ještě nezaložili, vydejte se na nejbližší pobočku Czech POINT, nezapomeňte si sebou vzít občanský průkaz a datovou schránku si založte. Nebude vás to stát ani korunu a poté už nikdy nebudete muset chodit na úřady nebo si vyzvedávat doporučené zásilky od úřadů na poště, protože s vámi budou muset povinně komunikovat přes datovou schránku. Výjimkou jsou samozřejmě zásilky, které se nedají zasílat elektronicky nebo dokumenty, které ze zákona nelze předat jinak než fyzicky. To však nejsou žádosti typu výpis z úředních databází.

Co se děje po podání žádosti?

Datovou schránku tedy máte založenou, přihlásili jste se do chytrého formuláře na PODEJTO.cz přihlašovacími údaji do vaší datové schránky, a co se bude dít poté? Systém vás ztotožní podle přihlašovacích údajů do datové schránky, což je vlastně taková vaše „občanka“, a okamžitě začne vyhledávat potřebné údaje v databázi živnostenského rejstříku. Data shromáždí do dokumentu, který poté elektronicky zašle do vaší datové schránky. Podaná žádost je tedy vyřízena okamžitě, resp. v závislosti na dostupnosti cílového rejstříku. Pokud má například databáze živnostenského rejstříku výpadek, výpis dorazí až poté, co bude znovu zprovozněna.

Žádost o výpis z živnostenského rejstříku není nijak zpoplatněna a v závislosti na tom, jakou máte zvolenou notifikaci u své datové schránky, budete o jejím vyřízení informováni buď e-mailem nebo SMS zprávou na váš mobilní telefon. Pokud máte datovou schránku zřízenou úplně nově, nezapomeňte, že veškerá důležitá upozornění od úřadů vám nyní budou chodit do ní, takže je třeba ji pravidelně kontrolovat a nevypínat si notifikace. Úřad totiž má potvrzení o tom, že vám zprávu nebo dokument odeslal a tímto okamžikem je taková zásilka považovaná za doručenou. Není to tedy jako u doporučeného psaní, které si musíte fyzicky převzít proti vašemu podpisu a lze se jejímu doručení vyhýbat.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Většina dokumentů přichází do firem elektronicky. Bohužel mezi nimi mohou být i různé podvrhy a pokusy o podvod. Nebo prostě jen špatně podepsaný dokument. Nenechte se napálit a mějte vždy jistotu, že pracujete s legitimními daty.

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Elektronizace státní správy stále pokulhává, byť výdaje na ni každoročně rostou, stěžuje si ve výroční zprávě za loňský rok Národní kontrolní úřad. Jedním z řešení by mohlo být zavedení povinnosti používat datovou schránku i pro živnostníky.

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Devět z deseti českých firem archivuje faktury a další dokumenty v papírové podobě a ani během pandemie koronaviru k nim nemají vzdálený přístup.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze