Obrázek k článku: Čím oslovit generaci Z při náboru zaměstnanců?

Čím oslovit generaci Z při náboru zaměstnanců?

15. 07. 2025 | 3 min čtení

Pokud nemáte všechny procesy nastavené na možnost vzdáleného přístupu a uzpůsobené pro mobilní telefony, raději na adepty z generace Z zapomeňte.

Generace Z, tedy lidé narození v letech 1996 až 2010, představuje první čistě digitálně komunikující komunitu, která nezná svět bez internetu a mobilních telefonů. Jestliže někdo klade vysoké nároky na digitalizaci procesů ve firmách, jsou to právě budoucí zaměstnanci z této generace. „Nepoužívají notebook doma ani nikde jinde, pouze v práci, a mimo ni fungují výhradně na mobilu. Očekávají, že nábor do zaměstnání bude stejně jednoduchý jako Tinder,“ vysvětluje Petra Kubita Nulíčková, HR manažerka ze společnosti Pale Fire Capital.

Jak tedy zástupce generace Z úspěšně oslovit s pracovní nabídkou? Právě na to se Petra Kubita Nulíčková zaměřila ve své prezentaci na naší konferenci Jak na digitalizaci HR v praxi, kterou jsme pořádali koncem května v konferenčním centru Microsoftu na pražské Brumlovce. Zaujmout generaci Z je obtížné, protože je zvyklá na neotřelé nápady. Osloví je například pozvánky na osobní pohovor firmou videa i netradiční pohovory, které se celé odehrávají například při jízdě vlakem.

Pracovní pohovor přes WhatsApp? A proč ne?

„Jsou to lidé, kteří počítají s tím, že se budou moci ke všem informacím dostat online ve sdílených souborech,“ upozorňuje Kubita Nulíčková. A často také budou chtít komunikovat i jinak než přes e-mail, ale i přes messenger, sms či WhatsApp. „Musíme u nich častěji počítat s komunikací z prostředí a v době, které nejsou zrovna moc vhodné. Očekávají od nás rychlou reakci, jsou zvyklí online hodnotit naše chování a zkušenosti s námi. Když se setkají s něčím negativním, hned se o to podělí na sociálních sítích,“ varuje.

Na druhou stranu, adepti z generace Z očekávají férový přístup a trvají na tom, že se jim má firma ozvat i ve chvíli, kdy je na otevřenou pozici ne vybere. „A očekávají, že odpověď přijde do dvou tří dní,“ upozorňuje Petra Kubita Nulíčková. Firma musí počítat s tím, že ji adept důkladně prověří na internetu, včetně svých budoucích šéfů, které si najde na sociálních sítích. „Při pracovních nabídkách jim extrémně vadí neuvedení výše mzdy. A vyžadují, aby vše potřebné k výběrovému řízení bylo dostupné z mobilu,“ pokračuje Nulíčková.

Pište pracovní nabídku jako položku pro e-shop

Firmy by si měly klást otázku, zda jsou jejich kariérní stránky pohodlně přístupné z mobilu a zda na ně lze z mobilu nahrávat soubory, zda jsou uživatelsky přívětivé. „Málokterá firma uvede, koho na danou pozici nehledá. Takové vymezení ale umožní kandidátovi lépe se rozhodnout,“ radí Kubita Nulíčková. Kontaktní formulář na kariérních stránkách by měl být jednoduchý, intuitivní a vyplnitelný i z mobilu za pět sekund. „Musíme si uvědomit, že jde o první generaci, která nikdy není offline a tomu se přizpůsobit,“ opakuje HR manažerka Pale Fire Capital. Více než tři čtvrtiny z nich věří, že jim technologie pomohou dosáhnout osobních a pracovních úspěchů.

A úspěch hraje u generace Z opravdu důležitou roli. Dvě třetiny adeptů a nové zaměstnání z této generace chtějí pracovat s těmi, kteří jim umožní být nejlepší. A ano, home office nebo výhradní práce na dálku je pro ně standard. „Vyžadují pravidelný krátký feedback, zda jsou úspěšní a můžou se kariérně posouvat,“ popisuje Petra Kubita Nulíčková, podle níž je dobrou radou, když firma neví, jak upravit svoji komunikaci a nábor lidí z generace Z, zeptat se jich a zapojit je do změn. „Ocení to,“ věří Kubita Nulíčková, podle níž by se firmy při přípravě pracovních nabídek měly inspirovat od e-shopů, protože kandidát je svým způsobem také zákazník.

Pokud vás zajímá více, určitě doporučujeme Petry blog, kde nadete mnoho zajímavých tipů ze světa HR. 

Další články

Mohu vám pomoci?
Infobot