2020: Rok rekordů pro datové schránky

Digitalizace, Datová schránka
20. ledna 2021, 4 minuty čtení

Zdá se, že pandemie koronaviru dokázala to, co žádná dosavadní kampaň na podporu datových schránek: loni si datovou schránku založilo nejvíc uživatelů v historii a prošlo jimi nejvíc datových zpráv od jejich vzniku.

Loňský rok se stal doslova premiantem v rozšiřování datových schránek mezi uživatele v České republice. Jenom prostřednictvím kontaktních míst Czech POINT jich nově vzniklo 112 tisíc, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Zároveň se přes datové schránky rozeslalo suverénně nejvíce datových zpráv v historii. Přesně 112 447 221, což je o 13 procent víc než v roce 2019.

Oba rekordy samozřejmě souvisejí s pandemií koronaviru a snahou vyhýbat se v době stavu nouze osobním kontaktům na poštách a úřadech. Navíc právě během stavu nouze je možné datové zprávy zasílat zdarma nejen na úřady, ale také komerčním subjektům (jinak se za ně platí částka, která je však v porovnání s klasickým doporučeným dopisem zaslaným Českou poštou nižší), takže je lze v kombinaci s elektronickým podpisem pohodlně používat k zasílání smluv a dalších firemních dokumentů, které svojí povahou nevyžadují fyzické doručení v papírové podobě.

Růst pokračuje i v roce 2021

Zdá se, že trend růstu počtu nově zřizovaných datových schránek a objem zasílaných datových zpráv bude pokračovat i v letošním roce. Nahrává tomu zvýšená potřeba elektronické komunikace napříč všemi obory a institucemi. Kvůli pokračující pandemii koronaviru se omezují úřední hodiny, a snižují se tak možnosti vyřizování agend standardní prezenční formou. Rodiny se musejí vypořádávat s distanční online výukou a zásadním způsobem roste význam Home Office. Právě díky těmto okolnostem se stále větší počet občanů České republiky seznamuje s možnostmi digitalizace a zjišťují, že se jim elektronická komunikace s úřady vyplatí.

Nemluvě o firmách, které musejí mít datovou schránku zřízenou ze zákona. Těm se vyplatí během lockdownu co nejvíce automatizovat interní procesy a prostřednictvím digitalizace umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova úplně stejně, jako kdyby seděli v kanceláři. Tedy zajistit elektronický oběh dokumentů, jejich schvalování, archivaci a skartaci tak, aby se k nim kdokoli oprávněný mohl dostat odkudkoli jenom na několik kliknutí na svém pracovním nebo osobním zařízení. Teprve potom bude možné říci, že nás koronavirus nesrazí na kolena.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Výhody elektronického podepisování smluv

Výhody elektronického podepisování smluv

Stále váháte nad tím, zda ve firmě zavést elektronické podepisování smluv a dalších dokumentů? Možná vám pomůžeme s rozhodováním, když shrneme největší výhody bezpapírového řešení.

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Víte, jak správně elektronicky archivovat dokumenty? Přechod na bezpapírový archiv je skvělá věc, ale i u „digitálních šanonů“ je třeba dodržovat zákon.

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů