2020: Rok rekordů pro datové schránky

Digitalizace, Datová schránka
20. ledna 2021, 4 minuty čtení

Zdá se, že pandemie koronaviru dokázala to, co žádná dosavadní kampaň na podporu datových schránek: loni si datovou schránku založilo nejvíc uživatelů v historii a prošlo jimi nejvíc datových zpráv od jejich vzniku.

Loňský rok se stal doslova premiantem v rozšiřování datových schránek mezi uživatele v České republice. Jenom prostřednictvím kontaktních míst Czech POINT jich nově vzniklo 112 tisíc, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Zároveň se přes datové schránky rozeslalo suverénně nejvíce datových zpráv v historii. Přesně 112 447 221, což je o 13 procent víc než v roce 2019.

Oba rekordy samozřejmě souvisejí s pandemií koronaviru a snahou vyhýbat se v době stavu nouze osobním kontaktům na poštách a úřadech. Navíc právě během stavu nouze je možné datové zprávy zasílat zdarma nejen na úřady, ale také komerčním subjektům (jinak se za ně platí částka, která je však v porovnání s klasickým doporučeným dopisem zaslaným Českou poštou nižší), takže je lze v kombinaci s elektronickým podpisem pohodlně používat k zasílání smluv a dalších firemních dokumentů, které svojí povahou nevyžadují fyzické doručení v papírové podobě.

Růst pokračuje i v roce 2021

Zdá se, že trend růstu počtu nově zřizovaných datových schránek a objem zasílaných datových zpráv bude pokračovat i v letošním roce. Nahrává tomu zvýšená potřeba elektronické komunikace napříč všemi obory a institucemi. Kvůli pokračující pandemii koronaviru se omezují úřední hodiny, a snižují se tak možnosti vyřizování agend standardní prezenční formou. Rodiny se musejí vypořádávat s distanční online výukou a zásadním způsobem roste význam Home Office. Právě díky těmto okolnostem se stále větší počet občanů České republiky seznamuje s možnostmi digitalizace a zjišťují, že se jim elektronická komunikace s úřady vyplatí.

Nemluvě o firmách, které musejí mít datovou schránku zřízenou ze zákona. Těm se vyplatí během lockdownu co nejvíce automatizovat interní procesy a prostřednictvím digitalizace umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova úplně stejně, jako kdyby seděli v kanceláři. Tedy zajistit elektronický oběh dokumentů, jejich schvalování, archivaci a skartaci tak, aby se k nim kdokoli oprávněný mohl dostat odkudkoli jenom na několik kliknutí na svém pracovním nebo osobním zařízení. Teprve potom bude možné říci, že nás koronavirus nesrazí na kolena.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Schvalujte smlouvy od poboček z regionů online

Schvalujte smlouvy od poboček z regionů online

Nikdo se dnes nechce zdržovat schvalováním návrhů papírových smluv uzavřených obchodními zástupci v terénu nebo v pobočce. Klienti nemají trpělivost čekat celé dny na vyřízení své žádosti. Tak proč to nezvládnout za několik minut?

Jste připraveni na další covidový home office?

Jste připraveni na další covidový home office?

Počty nakažených koronavirem opět stoupají a ačkoli vláda před volbami vylučuje další lockdown, je třeba se připravit na situaci, kdy se opět zavřou kanceláře a na řadu přijde práce z domova.

Rozšíření e-commerce v B2B je jen otázkou času

Rozšíření e-commerce v B2B je jen otázkou času

Martin Plevka řídí divizi Business Unit II, která se nedávno rozšířila, takže má na starosti klienty hned od prvního kontaktu až po předání práce a následnou technickou podporu. Logicky nás zajímalo, jaký má vztah k obchodu. A z jeho odpovědí pochopíte, že ho má doslova v krvi. A jak se společenský člověk dívá na dopady pandemie? Nejen o tom je náš rozhovor.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně.