Obrázek k článku: 2020: Rok rekordů pro datové schránky

2020: Rok rekordů pro datové schránky

15. 02. 2021 | 2 min čtení

Pandemie zaznamenala rekord v založení datových schránek a přenesených zpráv. Dosavadní kampaně nedosáhly na takový uživatelský i datový nárůst v celé historii.

Loňský rok se stal doslova premiantem v rozšiřování datových schránek mezi uživatele v České republice. Jenom prostřednictvím kontaktních míst Czech POINT jich nově vzniklo 112 tisíc, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Zároveň se přes datové schránky rozeslalo suverénně nejvíce datových zpráv v historii. Přesně 112 447 221, což je o 13 procent víc než v roce 2019.

Oba rekordy samozřejmě souvisejí s pandemií koronaviru a snahou vyhýbat se v době stavu nouze osobním kontaktům na poštách a úřadech. Navíc právě během stavu nouze je možné datové zprávy zasílat zdarma nejen na úřady, ale také komerčním subjektům (jinak se za ně platí částka, která je však v porovnání s klasickým doporučeným dopisem zaslaným Českou poštou nižší), takže je lze v kombinaci s elektronickým podpisem pohodlně používat k zasílání smluv a dalších firemních dokumentů, které svojí povahou nevyžadují fyzické doručení v papírové podobě.

 

Růst pokračuje i v roce 2021

Zdá se, že trend růstu počtu nově zřizovaných datových schránek a objem zasílaných datových zpráv bude pokračovat i v letošním roce. Nahrává tomu zvýšená potřeba elektronické komunikace napříč všemi obory a institucemi. Kvůli pokračující pandemii koronaviru se omezují úřední hodiny, a snižují se tak možnosti vyřizování agend standardní prezenční formou. Rodiny se musejí vypořádávat s distanční online výukou a zásadním způsobem roste význam Home Office. Právě díky těmto okolnostem sestále větší počet občanů České republiky seznamuje s možnostmi digitalizacea zjišťují, že se jim elektronická komunikace s úřady vyplatí.

Nemluvě o firmách, které musejí mítdatovou schránkuzřízenou ze zákona. Těm se vyplatí během lockdownu co nejvíce automatizovat interní procesy a prostřednictvím digitalizace umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova úplně stejně, jako kdyby seděli v kanceláři. Tedy zajistit elektronický oběh dokumentů, jejich schvalování, archivaci a skartaci tak, aby se k nim kdokoli oprávněný mohl dostat odkudkoli jenom na několik kliknutí na svém pracovním nebo osobním zařízení. Teprve potom bude možné říci, že nás koronavirus nesrazí na kolena.

Další články

Mohu vám pomoci?
Infobot