2020: Rok rekordů pro datové schránky

Digitalizace, Datová schránka
4 minuty čtení

Zdá se, že pandemie koronaviru dokázala to, co žádná dosavadní kampaň na podporu datových schránek: loni si datovou schránku založilo nejvíc uživatelů v historii a prošlo jimi nejvíc datových zpráv od jejich vzniku.

Loňský rok se stal doslova premiantem v rozšiřování datových schránek mezi uživatele v České republice. Jenom prostřednictvím kontaktních míst Czech POINT jich nově vzniklo 112 tisíc, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Zároveň se přes datové schránky rozeslalo suverénně nejvíce datových zpráv v historii. Přesně 112 447 221, což je o 13 procent víc než v roce 2019.

Oba rekordy samozřejmě souvisejí s pandemií koronaviru a snahou vyhýbat se v době stavu nouze osobním kontaktům na poštách a úřadech. Navíc právě během stavu nouze je možné datové zprávy zasílat zdarma nejen na úřady, ale také komerčním subjektům (jinak se za ně platí částka, která je však v porovnání s klasickým doporučeným dopisem zaslaným Českou poštou nižší), takže je lze v kombinaci s elektronickým podpisem pohodlně používat k zasílání smluv a dalších firemních dokumentů, které svojí povahou nevyžadují fyzické doručení v papírové podobě.

Růst pokračuje i v roce 2021

Zdá se, že trend růstu počtu nově zřizovaných datových schránek a objem zasílaných datových zpráv bude pokračovat i v letošním roce. Nahrává tomu zvýšená potřeba elektronické komunikace napříč všemi obory a institucemi. Kvůli pokračující pandemii koronaviru se omezují úřední hodiny, a snižují se tak možnosti vyřizování agend standardní prezenční formou. Rodiny se musejí vypořádávat s distanční online výukou a zásadním způsobem roste význam Home Office. Právě díky těmto okolnostem se stále větší počet občanů České republiky seznamuje s možnostmi digitalizace a zjišťují, že se jim elektronická komunikace s úřady vyplatí.

Nemluvě o firmách, které musejí mít datovou schránku zřízenou ze zákona. Těm se vyplatí během lockdownu co nejvíce automatizovat interní procesy a prostřednictvím digitalizace umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova úplně stejně, jako kdyby seděli v kanceláři. Tedy zajistit elektronický oběh dokumentů, jejich schvalování, archivaci a skartaci tak, aby se k nim kdokoli oprávněný mohl dostat odkudkoli jenom na několik kliknutí na svém pracovním nebo osobním zařízení. Teprve potom bude možné říci, že nás koronavirus nesrazí na kolena.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Věděli jste, že naprostým vrcholem digitalizace oběhu dokumentů takřka v polovině českých firem je e-mail? Klasickou elektronickou poštou si potřebné dokumenty posílá téměř 44 procent zaměstnanců a manažerů. Na tom by ještě nebylo nic divného, e-mail používá každodenně v podstatě každý. Problém nastává ve chvíli, kdy prosté zaslání dokumentu coby přílohy e-mailové zprávy nestačí. Tedy když je třeba dokument upravovat, tyto úpravy si nechat schvalovat, finální verzi podepsat, zaslat například někam na úřad a poté archivovat. K tomu už obyčejný e-mail nestačí.

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Software602 postupně mění způsob, jak lidé pracují s dokumenty. A k tomu mění i svou firemní identitu. Nejen na to jsme se zeptali Ladislava Zdobinského, který má všechny změny z pozice ředitele marketingu Software602 na starosti.

Elektronické uzavírání smluv

Elektronické uzavírání smluv

Ve značné části společnosti stále přetrvává představa, že smlouva je kusem papíru, na jehož konec obě strany napíšou do připraveného políčka datum a hezky se vlastnoručně podepíšou. Zejména v obchodních vztazích se ale tato poněkud zastaralá představa začíná měnit a události posledního roku tento proces ještě uspíšily. Uzavírání smluv se mnohem častěji děje na dálku a s tím přicházejí nové otázky, například kdy byl skutečný okamžik uzavření smlouvy a jakou může mít taková smlouva formu. A jak do toho vstupuje všudypřítomná digitalizace.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze