Úřadům a veřejným institucím schází už jen necelý půlrok na to, aby digitalizovaly svoje agendy a nabídly občanům vyřizování žádostí a různých podání elektronicky. Od února 2025, kdy plně vstupuje v účinnost Zákon o právu na digitální služby (ZoPDS), by tak měly být na internetu k dispozici chytré formuláře, jejichž prostřednictvím uživatelé budou moci komunikovat s úřady stejně, jako kdyby přišli osobně na přepážku.
Ne každý úřad však umí takový chytrý formulář připravit a zprovoznit. Proto jsme přišli s vlastním Webdesignérem, v němž je možné tyto formuláře jednoduše sestavit a nasadit na svůj web. Praktické zkušenosti s Webdesignérem jsme probrali s Patrikem Lopušanem, který v šestsetdovjce během stáže pomáhal s úpravami těchto formulářů.
Patriku, jakým způsobem ses jako student dostal k Softwaru602 a designování webových formulářů?
Díky studentské praxi na střední škole, kterou jsem absolvoval během dubna a května letošního roku. Hned první den, co jsem nastoupil na praxi, projeli jsme si s kolegy ze Software602 tento nástroj, a protože jsem už měl určité znalosti v programování, pomohlo mi to k tomu, abych se do toho lépe dostal. Musím říct, že Webdesignér je velmi jednoduchý na používání, sympatický vůči novým uživatelům a věřím tomu, že i ten, kdo ho uvidí poprvé, by s ním měl umět dokázat pracovat.
Uživatel tedy nemusí být programátorem, aby s tímto softwarem mohl pracovat?
Vůbec ne. Uživatel nemusí do systému vkládat žádné kódy, pokud nechce formulářům přidávat nějaké speciální funkce navíc, které tam nejsou předpřipravené. Jinak jsou ve Webdesignéru šablony, u kterých si uživatel jenom nakliká, jaké funkce potřebuje v tom formuláři mít. Může si tedy přidávat různá tlačítka a headliny, měnit barvu formuláře, přidat si do záhlaví logo úřadu…
Čili nový uživatel se do této služby naloguje a potom už může vytvářet z předpřipravených funkcí samotný formulář?
Ano. Může si jednoduše změnit i tu barevnost formuláře, aby ladila s barvou používanou daným úřadem. Všechny přidatelné funkce mají nápovědy, chybové hlášky v případě špatného použití a nastavení. Je to tedy klasická „klikačka“ pro pracovníky úřadů. Kromě toho si navíc můžou do připravovaného formuláře přidat nový oddíl s textovým polem, číslem, datem, hodinou. Nejčastěji se používá normální textové políčko a potom skupina přepínačů.
Když se ten formulář ve Webdesignéru předpřipraví, jak se potom dostane na web toho konkrétního úřadu a kam z něj chodí data od uživatelů?
Možností je celá řada. Formuláře mají prostředí, které se jednoduše integruje do webu úřadu a jeho portálu. Důležité je, že z formuláře odchází data v čitelném formátu pro následné zpracování v informačních systémech úřadu a uživatel formuláře dostane srozumitelný pdf dokument.
Kolik času Ti vlastně zabralo, než ses ve Webdesignéru jako nový uživatel zorientoval a začal v něm jako programátor pracovat?
Když jsem ho viděl poprvé, zabralo mi to ani ne jeden den, bylo to spíš okolo čtyř hodin, abych pochopil základy. A pro větší práci zhruba den. Jako první práci v rámci praxe jsem dostal formuláře a přepisoval jsem u nich skripty. Dostal jsem formuláře se zastaralými skripty a musel jsem je předělat. Potom například tiskopisy, což je další krok u formulářů, u kterých jsem zajišťoval, aby se správně přepisovaly všechny agendy. Vytvářel jsem i samotné tiskopisy, kterých jsou dva typy: buď přesný na milimetr anebo může být jakýchkoli rozměrů. Záleží na tom, co dostaneme zadané od zákazníků. A pak vytvářím i celé formuláře.
Kolik času zabere vytvoření takového jednoduššího formuláře, například pro přihlášení psa, a naopak složitějšího?
Jak kdy, záleží na tom, jak velký formulář to je, co všechno v něm má být. Základní může trvat několik hodin a ty složitější v řádech několika dnů. Je to hodně práce, hodně opakovaných záležitostí a varianty podle toho, co uživatel zaškrtne v předchozí odpovědi. Jedno políčko tak může obsahovat celou matici různých variant.
Jak to je s uzpůsobením formulářů pro mobilní zařízení?
Přímo ve Webdesignéru se dá ukázat responzivní verze formuláře, která se uzpůsobuje velikost displeje. Jde tam dokonce nastavit rozvržení pro konkrétní zařízení, například pro iPhone, iPady, desktopy… Je tam základ všeho od Windows, Android zařízení i iOS.
Když si jako úředník vytvořím ve Webdesignéru formulář, můžu si ho někde vyzkoušet, zda funguje tak, jak má?
Ve Webdesignéru je tlačítko Náhled, které ukáže formulář ve finální podobě v novém okně, kde se dá uživatelsky otestovat. Náhled se dá poslat na vyzkoušení i někomu jinému, já jsem takhle posílal náhledy svojí práce na praxi.
Setkal ses ve Webdesignéru s něčím, co Ti tam chybělo?
Na žádnou takovou věc jsem nenarazil, ale když jsem přišel do Software602 na praxi, mojí první prací bylo najít a zdokumentovat chybu, protože při nějaké akci se mazaly globální skripty. Což je nepříjemné, protože pokud se ty smažou, musí se začít vyplňovat od poslední uložené verze. Tu chybu jsem našel, poslal jsem ji k vývojářům, a když jsem se k tomu za poslední měsíc vrátil, viděl jsem, že ta chyba je opravená. Takže vývojářský tým, který stojí za Webdesignérem, dokáže reagovat na podněty a upravovat a aktualizovat, co je třeba.
Patriku, děkujeme za rozhovor a ať se daří!




