Datujeme víc, než kdy jindy

Digitalizace, Datová schránka
06. srpna 2021, 5 minut čtení

Založili jste si letos datovou schránku pro fyzickou osobu? Pak jste i vy přispěli k rekordnímu růstu uživatelů, protože v polovině roku už mělo datovou schránku v Česku na 300 tisíc fyzických osob.

Jestliže před pandemií koronaviru přibývalo denně ani ne tisíc nově aktivovaných datových schránek pro fyzické osoby, nyní to bývají v průměru až tři tisíce. A zatímco na začátku roku 2020 mělo svou datovou schránku 159 tisíc fyzických osob, letos v lednu to bylo 224 tisíc a za necelých sedm měsíců jejich počet dosáhl úrovně 300 tisíc. Datové schránky mají i úřady a právnické osoby, proto je jejich celkový počet podstatně vyšší: 1,33 milionu. Fyzických osob je mezi nimi menšina, ale v této kategorii datových schránek nyní přibývá nejvíce.

Důvod je nasnadě. Datová schránka dává smysl především lidem, kteří potřebují komunikovat s úřady, ale nechtějí vyřizovat všechno osobně. Nechuť chodit na úřady nebo na poštu pak počet těchto lidí rychle zvedá. Pokud se nic nezmění, jen letos jich přibude dalších sto tisíc. Přes datovou schránku mohou podávat daňové přiznání, vyřizovat roční přehledy pro zdravotní pojišťovny a správu sociálního zabezpečení, ale také si bezplatně vyžádat výpis z rejstříku trestů a prakticky z jakéhokoli dalšího veřejného registru.

Už ani krok na úřad

Věděli jste například, že si datovou schránkou můžete požádat o výpis trestných bodů řidiče? Nebo zaslat omluvenku za vaše dítě do školy? A když cestou do kanceláře narazíte na opravdu ošklivý výmol na vozovce, můžete ho nahlásit správě silnic a dálnic právě přes datovou schránku. Stejně jako například nějaký přestupek nebo znečištění životního prostředí. Nemusíte kvůli tomu zdlouhavě telefonovat na konkrétní úřad a nechat se přepojovat na správné oddělení a ke správnému úředníkovi, zkrátka pošlete datovou zprávu, zadarmo a na úrovni doporučeného dopisu, takže vaším podnětem se úřad musí zabývat a musí vám v zákonné lhůtě odpovědět.

Úřady a firmy musí mít datové schránky zřízené ze zákona, fyzické osoby si je zakládají dobrovolně. Velký vliv na boom datových schránek fyzických osob měla právě pandemie koronaviru, kdy se mnozí uživatelé snažili omezit kontakt s dalšími lidmi na minimum – zvláště pak na místech, kde se tvoří fronty u přepážek a setkává se množství lidí, kteří by se jinak nepotkali. Firmy, které s datovými schránkami pracují už déle, postupně objevují výhody napojení těchto schránek na interní systémy oběhu dokumentů. Například pokud napojíte svou datovou schránku na aplikaci Sofa pro oběh, schvalování, úpravu, podepisování a archivaci dokumentů, odpadne vám zbytečné tisknutí datových zpráv nebo jejich přeukládání a rozesílání e-mailem.

Z datové schránky napojené na Sofa lze dokumenty rovnou roztřídit podle toho, komu jsou určeny a kdo s nimi může ve firmě nakládat. Nebo naopak je možné dokument, který podléhá schvalovacímu kolečku prostřednictvím Sofa, ve finální fázi prostřednictvím této aplikace elektronicky podepsat, opatřit ho časovým razítkem a rovnou odeslat datovou schránkou adresátovi. Díky této symbióze bezpapírových řešení oběhu dokumentů tedy ušetří čas všichni: fyzické osoby i firmy a úřady. A čím víc subjektů a uživatelů je bude využívat, tím efektivnější budou jakékoli procesy v komunikaci se státní správou a samosprávou.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

Zkuste elektronicky podepisovat na měsíc zdarma!

Zkuste elektronicky podepisovat na měsíc zdarma!

Patříte mezi ty uživatele, kteří neradi nakupují zajíce v pytli a nejraději si daný produkt nejdříve osobně vyzkouší, než sáhnou do peněženky? Pokud vaše firma stále ještě nepodepisuje dokumenty elektronicky, máte šanci si to na měsíc zkusit úplně zdarma.

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Všichni uživatelé elektronického podpisu, kteří používají pro vytváření kvalifikovaných elektronických podpisů vybrané tokeny a čipové karty, by si měli ověřit, zda-li i oni brzy nepřijdou o platnost jejich podpisů díky končící certifikaci.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů