Datujeme víc, než kdy jindy

Digitalizace, Datová schránka
06. srpna 2021, 5 minut čtení

Založili jste si letos datovou schránku pro fyzickou osobu? Pak jste i vy přispěli k rekordnímu růstu uživatelů, protože v polovině roku už mělo datovou schránku v Česku na 300 tisíc fyzických osob.

Jestliže před pandemií koronaviru přibývalo denně ani ne tisíc nově aktivovaných datových schránek pro fyzické osoby, nyní to bývají v průměru až tři tisíce. A zatímco na začátku roku 2020 mělo svou datovou schránku 159 tisíc fyzických osob, letos v lednu to bylo 224 tisíc a za necelých sedm měsíců jejich počet dosáhl úrovně 300 tisíc. Datové schránky mají i úřady a právnické osoby, proto je jejich celkový počet podstatně vyšší: 1,33 milionu. Fyzických osob je mezi nimi menšina, ale v této kategorii datových schránek nyní přibývá nejvíce.

Důvod je nasnadě. Datová schránka dává smysl především lidem, kteří potřebují komunikovat s úřady, ale nechtějí vyřizovat všechno osobně. Nechuť chodit na úřady nebo na poštu pak počet těchto lidí rychle zvedá. Pokud se nic nezmění, jen letos jich přibude dalších sto tisíc. Přes datovou schránku mohou podávat daňové přiznání, vyřizovat roční přehledy pro zdravotní pojišťovny a správu sociálního zabezpečení, ale také si bezplatně vyžádat výpis z rejstříku trestů a prakticky z jakéhokoli dalšího veřejného registru.

Už ani krok na úřad

Věděli jste například, že si datovou schránkou můžete požádat o výpis trestných bodů řidiče? Nebo zaslat omluvenku za vaše dítě do školy? A když cestou do kanceláře narazíte na opravdu ošklivý výmol na vozovce, můžete ho nahlásit správě silnic a dálnic právě přes datovou schránku. Stejně jako například nějaký přestupek nebo znečištění životního prostředí. Nemusíte kvůli tomu zdlouhavě telefonovat na konkrétní úřad a nechat se přepojovat na správné oddělení a ke správnému úředníkovi, zkrátka pošlete datovou zprávu, zadarmo a na úrovni doporučeného dopisu, takže vaším podnětem se úřad musí zabývat a musí vám v zákonné lhůtě odpovědět.

Úřady a firmy musí mít datové schránky zřízené ze zákona, fyzické osoby si je zakládají dobrovolně. Velký vliv na boom datových schránek fyzických osob měla právě pandemie koronaviru, kdy se mnozí uživatelé snažili omezit kontakt s dalšími lidmi na minimum – zvláště pak na místech, kde se tvoří fronty u přepážek a setkává se množství lidí, kteří by se jinak nepotkali. Firmy, které s datovými schránkami pracují už déle, postupně objevují výhody napojení těchto schránek na interní systémy oběhu dokumentů. Například pokud napojíte svou datovou schránku na aplikaci Sofa pro oběh, schvalování, úpravu, podepisování a archivaci dokumentů, odpadne vám zbytečné tisknutí datových zpráv nebo jejich přeukládání a rozesílání e-mailem.

Z datové schránky napojené na Sofa lze dokumenty rovnou roztřídit podle toho, komu jsou určeny a kdo s nimi může ve firmě nakládat. Nebo naopak je možné dokument, který podléhá schvalovacímu kolečku prostřednictvím Sofa, ve finální fázi prostřednictvím této aplikace elektronicky podepsat, opatřit ho časovým razítkem a rovnou odeslat datovou schránkou adresátovi. Díky této symbióze bezpapírových řešení oběhu dokumentů tedy ušetří čas všichni: fyzické osoby i firmy a úřady. A čím víc subjektů a uživatelů je bude využívat, tím efektivnější budou jakékoli procesy v komunikaci se státní správou a samosprávou.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Spolupráce s Gordic: ePodpisy, ePečetě a časová razítka

Spolupráce s Gordic: ePodpisy, ePečetě a časová razítka

Klienti společnosti Gordic se díky certifikovanému partnerství se Software602 obejdou při kvalifikovaném elektronickém podepisování bez tokenů nebo čipových karet. Uživatelé informačního systému GINIS nyní mohou podepisovat a pečetit jednodušeji a levněji.

Sofa umí podepisovat už i ve Wordu

Sofa umí podepisovat už i ve Wordu

Představte si službu, díky níž můžete na počítači napsat smlouvu nebo jiný dokument a rovnou ji v tom samém textovém editoru elektronicky podepsat a odeslat ke schválení a podpisu druhé straně. Utopie? Nikoli.

Naše řešení fungují, proto o ně má zájem i konkurence

Naše řešení fungují, proto o ně má zájem i konkurence

Pokud chcete vědět cokoliv o eGovernmentu, zeptejte se Jana Frka, zástupce ředitele divize eGovernment v 602ce. My jsme se však zeptali i na chytrou domácnost, kterou si vyladil až k dokonalosti. A jelikož patří mezi 2 % nejinteligentnějších lidí na světě, nemohli jsme začít ničím jiným.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně.