Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Podepisování, Datová schránka
5 minut čtení

Elektronizace státní správy stále pokulhává, byť výdaje na ni každoročně rostou, stěžuje si ve výroční zprávě za loňský rok Národní kontrolní úřad. Jedním z řešení by mohlo být zavedení povinnosti používat datovou schránku i pro živnostníky.

Se zavedením povinného používání datové schránky pro živnostníky počítá vládní novela zákona o elektronizaci postupů státní správy, která nedávno prošla Poslaneckou sněmovnou a zamířila do Senátu. Datovou schránku by si podle ní měly ze zákona automaticky zřídit nejen firmy a úřady, ale i podnikající fyzické osoby, tj. přibližně 2 miliony živnostníků. Dosud se tato povinnost vztahovala pouze na právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku, laicky řečeno tedy na firmy. Datovou schránku musí mít povinně zřízenou také všechny úřady, ať již státní nebo místní samosprávy. Současně s tím, že schránka bude pro živnostníky povinná, se ruší možnost schránku si dočasně znepřístupnit, také nebude možno odmítat příjem Poštovních zpráv (od jiných fyzických či právnických osob) a tyto zprávy se budou doručovat fikcí, stejně jako zprávy veřejné.

Kromě živnostníků novela pamatuje také na fyzické osoby, které používají kvalifikovaný prostředek pro elektronickou identifikaci přes Národní bod (NIA), tedy například aplikaci Mobilní klíč eGovernmentu nebo občanský průkaz s elektronickým čipem, případně bankovní identitu. Těmto osobám by se datová schránka automaticky založila ihned poté, co by tento kvalifikovaný prostředek elektronické identifikace poprvé použili (ale mohli by ji následně znepřístupnit).

A novela řeší i schránky právnických osob – nově se bude ze zákona zřizovat schránka každé právnické osobě zapsané v centrálním registru osob. Dosud si některé typy právnických osob mohly o schránku žádat, pokud ji potřebovali, nově ji získají automaticky. Bude se to týkat zejména spolků a společenství vlastníků jednotek.

Počet nově zřízených datových schránek by tak mohl skokově narůst na trojnásobek. V současné době jich je v České republice téměř 1,2 milionu a jenom za loňský rok přibylo 112 tisíc.

Konec chození na poštu nebo na úřady

Automatické zřizování datových schránek všem osobám zapsaným v živnostenském rejstříku i těm, co používají kvalifikovaný prostředek pro elektronickou identifikaci, by výrazně ulehčilo práci všem: úřady by už nemusely tolik řešit úřední dny a hodiny k osobnímu vyřizování žádostí a novopečení majitelé datových schránek by si mohli odpustit docházení na poštu nebo do jakýchkoli institucí, až na výjimky (např. katastrální úřad). Žádosti a různá podání by zkrátka vyřídili elektronicky kdykoli a odkudkoli s jistotou, že se po cestě nikde neztratí. A pro řadu podání by mohli využít chytré formuláře, jako například na portálu PODEJTO.cz, kde je možné jednoduše podat daňové přiznání či výkazy zdravotního a sociálního pojištění.

K jednoduššímu používání datové schránky a elektronického podpisu můžou živnostníci využít naši aplikaci Signer, která je pro ně od loňského jara zcela zdarma (stejně jako pro školy a pedagogické pracovníky). Obsluha datové schránky je pak už jen hračka: v editačním okně datové schránky uživatel napíše zprávu, Signer provede její konverzi do formátu PDF, požadovaný soubor se pak přiloží do datové zprávy a odešle. Vytvářet a posílat dokumenty tak lze i na displeji mobilního telefonu. Klikem pravého tlačítka myši nebo z lišty nástrojů v aplikacích MS Office je lze také elektronicky podepisovat a Signer si rozumí i s elektronickou občankou nebo dalšími prostředky vytváření kvalifikovaných elektronických podpisů.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Věděli jste, že naprostým vrcholem digitalizace oběhu dokumentů takřka v polovině českých firem je e-mail? Klasickou elektronickou poštou si potřebné dokumenty posílá téměř 44 procent zaměstnanců a manažerů. Na tom by ještě nebylo nic divného, e-mail používá každodenně v podstatě každý. Problém nastává ve chvíli, kdy prosté zaslání dokumentu coby přílohy e-mailové zprávy nestačí. Tedy když je třeba dokument upravovat, tyto úpravy si nechat schvalovat, finální verzi podepsat, zaslat například někam na úřad a poté archivovat. K tomu už obyčejný e-mail nestačí.

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Software602 postupně mění způsob, jak lidé pracují s dokumenty. A k tomu mění i svou firemní identitu. Nejen na to jsme se zeptali Ladislava Zdobinského, který má všechny změny z pozice ředitele marketingu Software602 na starosti.

Elektronické uzavírání smluv

Elektronické uzavírání smluv

Ve značné části společnosti stále přetrvává představa, že smlouva je kusem papíru, na jehož konec obě strany napíšou do připraveného políčka datum a hezky se vlastnoručně podepíšou. Zejména v obchodních vztazích se ale tato poněkud zastaralá představa začíná měnit a události posledního roku tento proces ještě uspíšily. Uzavírání smluv se mnohem častěji děje na dálku a s tím přicházejí nové otázky, například kdy byl skutečný okamžik uzavření smlouvy a jakou může mít taková smlouva formu. A jak do toho vstupuje všudypřítomná digitalizace.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze