Obrázek k článku: Chcete digitalizovat firmu? Nemusí to být složité!

Chcete digitalizovat firmu? Nemusí to být složité!

22. 02. 2022 | 4 min čtení

Záleží na výběru dodavatele, protože globální hráči myslí s cenotvorbou především na korporace, zatímco malým a středním podnikům se jejich služby nevyplatí.

Stále více firem uvažuje o větší míře digitalizace interních procesů a nasazení chytrých řešení, která by zefektivnila práci a zároveň přinesla kýžené úspory. Jenže jak vyplývá z průzkumu, který loni uskutečnila agentura Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků (AMSP), dost často jde o protimluv, protože chytrá řešení pro firmy znamenají vícenáklady a nikoli úspory. Výdaje jsou spojené s platbami za licence, nedostatečnou zákaznickou podporou a postupným zdražováním cen za služby, kterým jsou proslulí zejména velcí globální dodavatelé. Jak se dostat z tohoto začarovaného kruhu a „ochytřit“ firmu tak, aby se to nákladově vyplatilo? 

Šest z deseti firem chce nasadit chytrá řešení 

Zvýšení efektivity a produktivity je nejčastější motivací, proč střední a malé firmy v České republice uvažují o nasazení chytrých řešení do interních procesů. Uvádí to 61 % společností zapojených do průzkumu AMPS, ale například v segmentu služeb to je dokonce 72 %. Hned poté následuje snaha o snížení nákladů, kterou deklarovalo 44 % respondentů, přičemž u středně velkých firem s 50 až 259 zaměstnanci a společností podnikajících ve službách to bylo až 46 %. „Malé a střední podniky jsou tradičně nejlepšími hospodáři  – nejsou to korporáty, a už vůbec ne stát. Malé a střední podniky nekompromisně zvažují, co vynaložený náklad přinese, jakou získají přidanou hodnotu,“ konstatuje jejich asociace coby zadavatel průzkumu.

 

Mezi nejčastěji používaná chytrá řešení ve firmách patří podle průzkumu systémy nahrazující papírové dokumenty, BankID a chytré ovládání. Velmi dobře je s těmito inovacemi obeznámeno devět z deseti dotazovaných firem. Jenže zároveň si uvědomují, že si často nemůžou takové inovace dovolit. „Na trhu se začíná projevovat, že firmy silně prioritizují své výdaje či investice, pečlivě zvažují naléhavost každého nákladu,“ upozornila místopředsedkyně AMPS Pavla Břečková. Mnohé firmy proto zavádění chytrých řešení přesouvají do budoucna a nemají ho v nejbližším plánu investic. Podle Břečkové je hlavním důvodem fakt, že osm z deseti firem by muselo zavádění takových chytrých řešení financovat z vlastních zdrojů. 

Na trhu nejsou jen globální a drahá řešení s nekvalitní podporou 

A právě tady možnosti malých a středních firem naráží na ceníky služeb velkých dodavatelů chytrých řešení a omezenou možnost jejich podpory, která je často těmito velkými dodavateli outsourcovaná a převedená do zemí, kde to poskytovatele stojí nejnižší náklady. Cenová politika technologických gigantů přidělává malým a středním firmám vrásky na čele. Čím více licencí pro konkrétní chytrá řešení, tím vyšší náklady a firmy složitěji hledají levnější alternativu. Zároveň se bojí přejít z již zakoupeného a používaného systému na nový, aby to nemělo negativní vliv na produktivitu zaměstnanců a hospodářské výsledky firmy. Je to takový začarovaný kruh, který si žádá rozhodného manažera, který se nebojí z něj vystoupit.

 

Firma by se neměla stát rukojmím dodavatele chytrých řešení, ale partnerem, který platí za to, co skutečně využívá. A když už si takovou službu platí, měl by mít zajištěnou co nejkvalitnější podporu, která nepředstavuje call centrum někde na druhém konci světa nebo chytrého chatbota. U nás v Software602 jsme vyvinuli taková řešení, která se dají uzpůsobit firmám různých velikostí a tomu také odpovídají náklady na jejich implementaci a využívání. Ať už jde o oběh, schvalování, elektronické podepisování, archivaci nebo skartaci digitálních dokumentů, to vše lze využívat nejen v rámci firemní sítě, ale díky cloudovým aplikacím prakticky kdekoli, kde je připojení k internetu. Cloud je budoucností firemní komunikace, osvobozuje zaměstnance i manažery od vysedávání v kanceláři a umožňuje jim pracovat opravdu všude.  

Cloud firmy zbavuje závislosti na vlastních serverech 

Je paradoxní, že právě malé a střední firmy v České republice využívají cloudových služeb jen minimálně. Podle zmiňovaného průzkumu jde jen o 3,9 % z dotazovaných společností.  

„Cloud a cloudová řešení přitom představují velkou příležitost pro firmy v České republice, protože malým a středním podnikům pomáhají inovovat rychleji a trávit se správou IT infrastruktury méně času. Firmy se tak mohou soustředit na svou hlavní činnost a lépe konkurovat velkým firmám, například zprostředkováním lepšího zákaznického zážitku,“ konstatuje Tomáš Kasman, Head of Marketing CEE/PL Google Cloud. S jednouchou a intuitivní cloudovou aplikací v mobilu, jako je například Sofa, si zaměstnanci nosí kancelář v podstatě v kapse a jsou schopni odbavit jakýkoli požadavek na několik kliknutí.

 

Uvědomují si to i samy firmy, které v průzkumu připustily, že cloudová řešení jim můžou přinést zjednodušení správy IT, případně uspořit náklady, a rovněž umožnit vzdálený přístup. Bohužel ale také přetrvává nedůvěra v bezpečnost dat svěřených cloudu. Důvěřuje mu pouze 28 % malých a středních firem, a to je jeden z hlavních důvodů, proč značná část společností  

Spoléhá spíše na vlastní serverové řešení a ke cloudu neinklinuje. Dopředu se tak zbavují konkurenční výhody a snižují tak svoji efektivitu. Ostatně, pokud patříte právě mezi zmiňované menší nebo střední firmy s méně než 250 zaměstnanci, můžete se o efektivitě nasazení chytrých cloudových řešení přesvědčit v tomto krátkém a výstižném videu o cloudové aplikaci Sofa.

Další články

Mohu vám pomoci?
Infobot