Tisknete ve firmě faktury? A proč?

Podepisování, Archivace
23. dubna 2021, 5 minut čtení

Pokud tisknete, patříte ke třem čtvrtinám českých firem, které tak činí. Ano, i když všechny faktury už vznikají digitálně, naprostou většinu z nich čeká cesta do tiskárny.

Tradice papírových faktur, které se ručně podepisují a razítkují, je v Česku stále velmi silná. I když v dnešní době už všechny faktury vznikají na počítačích nebo noteboocích, drtivá většina tuzemských firem je poté vytiskne na papír a nakládá s nimi ve fyzické podobě. Když jsme prostřednictvím agentury Instant Research oslovili přes 500 IT manažerů českých firem, tisk faktur připustilo 74,1 % z nich. Naopak výhradně elektronické verze faktur bez jejich fyzického vytištění po celou dobu jejich životnosti používá jen čtvrtina oslovených (přesně to bylo 25,9 %).

Česko, ráj papírování

Zdá se vám to šílené? Ano, zvyk je železná košile. Především v papírové podobě totiž většina firem podepisuje i různé další dokumenty: vedle faktur i objednávky nebo smlouvy. Připouští to 69 % IT pracovníků zapojených do průzkumu. Elektronický podpis v takových případech používá čtvrtina respondentů, přičemž 16 % stačí prostý elektronický podpis a 8,6 % používá elektronický podpis kvalifikovaný. Cloudové služby pro podepisování využívá pouze 1,5 % oslovených.

Je zajímavé, že oběh dokumentů ve firmách se už většinou děje elektronicky, ale ne příliš sofistikovaně. Převažuje zasílání e-mailem, které uvedlo 41 % respondentů. Pouze čtvrtina oslovených IT pracovníků používá nějaký systém pro správu a oběh dokumentů, ať už jde o interní řešení ve firmě (14, 1 %) nebo nějaký chytrý systém využitelný i vzdáleně (10,9 %). Víc než čtvrtina respondentů (26,3 %) si předává dokumenty fyzicky v papírové podobě.

Papírová forma nadále převažuje u uzavírání smluv s klienty. Upřednostňuje ji 53,5 % oslovených firem, pro něž je nejsnadnější takové smlouvy podepisovat ručně. E-mailem si smlouvy zasílá a elektronicky je podepisuje 27,6 % respondentů a datovou schránku pro uzavírání smluv využívá pouze 8 % dotazovaných. Ještě míň se k tomuto účelu využívá některá z cloudových služeb pro podepisování (uvedlo ji 1,3 % respondentů).

Jak to zvládnout bez tisku?

Tisk faktur, smluv a dalších dokumentů už není v dnešní době vůbec nutný. Pokud hledáte aplikaci na oběh dokumentů s workflow pro schvalování smluv s elektronickým podpisem, aniž byste museli utrácet za tokeny nebo jiná zařízení k uchování certifikátů elektronického podpisu, můžete využít cloudovou aplikaci Sofa. Jejím prostřednictvím vyřešíte i schvalování

žádostí o dovolenou, o proplacení faktury nebo drobných nákladů v agendovém workflow ve firmě během hromadného home office.

Pokud se potřebujete rychle dostat k archivním dokumentům a pracujete z domova, není nic jednoduššího než pro smlouvy, spisy, datové zprávy nebo e-maily z vybraných poštovních účtů používat DocsMaster. Jeho pomocí můžete dlouhodobě archivovat jakékoli dokumenty a oceníte ho jak v kanceláři, tak při práci z domova nebo odkudkoli, kde se zrovna nacházíte. A jak vyřešit podepisování a zasílání faktur v elektronické podobě? Datovou schránku má vaše firma zřízenou ze zákona. Elektronické podepisování dokumentů zasílaných jejím prostřednictvím si můžete zjednodušit díky aplikaci Signer. Živnostníci a školy ji mají dokonce k dispozici zdarma.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Všichni uživatelé elektronického podpisu, kteří používají pro vytváření kvalifikovaných elektronických podpisů vybrané tokeny a čipové karty, by si měli ověřit, zda-li i oni brzy nepřijdou o platnost jejich podpisů díky končící certifikaci.

Jak usnadnit podpis nového kontraktu?

Jak usnadnit podpis nového kontraktu?

Čas jsou peníze a také komodita, která je stále vzácnější. Každý den musíme pečlivě volit, čemu a proč budeme věnovat svůj čas a zda se nám to vyplatí.

Schvalujte faktury třeba z tramvaje

Schvalujte faktury třeba z tramvaje

Stop zdlouhavému vysedávání v kancelářích, moderní manažer dokáže schvalovat potřebné dokumenty vzdáleně, ať už se nachází kdekoli.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů