Proč bych zrovna já měl používat elektronický podpis?

Podepisování, eIDAS
4 minuty čtení

Se stále intenzivnější digitalizací světa může velká část obyvatelstva komunikovat v reálném čase, snadno a doslova ze zařízení, které se vejde do dlaně. To ale znamená, že komunikace, která dříve vyžadovala podání ruky, sepsanou dohodu a vlastnoruční podpis, často probíhá formou e-mailů, zpráv a obrázků. Proto vzniká i naléhavější potřeba institucí a prostředků pro zabezpečení dokumentů a smluv, které vzbuzují důvěru. Jedná se o podpisové certifikáty.

Není to něco zbytečně složitého?

S řadou takových certifikátů a protokolů se (často nevědomě) setkává každý z nás prakticky denně. Prakticky žádný ale neumí odstranit všechna bezpečnostní rizika výměny dat - například kdo sedí na druhé straně e-mailové komunikace. Od toho je tu tzv. elektronický podpis. Ten je komplikovaně popsán v zákonu a jednodušeji na našem blogu. Ve zkratce lze ale říct, že jde o počítačovou magii, která identifikuje zařízení, případně uživatele.

Proč podepisovat?

Pokud posíláte e-mail, měli byste ho podepsat. Stejně jako klasický dopis. Tím, že odpadá možnost identifikace na základě tahu pera, je třeba ji nahradit elektronicky. V běžné korespondenci to nemusí být zásadní problém. Pokud ale chcete třeba poslat smlouvu svému obchodnímu partnerovi, je více než žádoucí, aby vzbuzovala důvěru.

O co se tedy jedná?

Elektronický nebo digitální podpis jsou výrazy pro nástroje elektronické identifikace. Jedná se o specifická data, která v počítači nahrazují vlastnoruční ověřený podpis fyzické osoby. Většina potřebných specifikací takových certifikátů je obsažena v nařízení eIDAS, čemuž jsme se věnovali v našem předešlém článku na blogu. Tam se také dozvíte, proč je důležité mít kvalifikovaný certifikát. Pro vydání a správu těchto certifikátů a podpisů je možné využít různé služby a řešení. Jedním z nich je třeba aplikace Signer od Software602. 

Kde certifikát získám?

Vydání vašeho prvního kvalifikovaného certifikátu se neobejde bez osobní návštěvy některé z certifikačních autorit. Některé certifikační autority, případně jejich partneři, jako je  firma Software602 mohou vydávat certifikáty i přímo v kanceláři právnických osob - podobně jako za vámi může přijít notář s podpisovou knihou. Pro komerční užití existují v současné době v České republice certifikační autority, jež jsou vedeny u Ministerstva vnitra.

V textech, které se zabývají elektronickým podepisováním, se často opakuje označení „poskytovatel služeb vytvářejících důvěru“. To prakticky shrnuje většinu důvodů, proč elektronický podpis skutečně používat. Vyjadřuje důvěru v to, že člověk za e-mailovou adresou Pepa.Vohnatlo@adresa.xy, je skutečně Josef Vohnátlo, případně že dokument z banky, který vám právě dorazil, je skutečně od toho správného odpovědného člověka. V kombinaci s časovým razítkem a dalšími značkami, dokumenty skutečně vytváří důvěru v to, že je vše tak, jak má, a děje se přesně tehdy, kdy má.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Většina dokumentů přichází do firem elektronicky. Bohužel mezi nimi mohou být i různé podvrhy a pokusy o podvod. Nebo prostě jen špatně podepsaný dokument. Nenechte se napálit a mějte vždy jistotu, že pracujete s legitimními daty.

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Elektronizace státní správy stále pokulhává, byť výdaje na ni každoročně rostou, stěžuje si ve výroční zprávě za loňský rok Národní kontrolní úřad. Jedním z řešení by mohlo být zavedení povinnosti používat datovou schránku i pro živnostníky.

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Devět z deseti českých firem archivuje faktury a další dokumenty v papírové podobě a ani během pandemie koronaviru k nim nemají vzdálený přístup.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze