Z pera podnikatele: Ono to jde. Proč? Protože to prostě jít musí!

Datová schránka , Formuláře
03. dubna 2020, 4 minuty čtení

Přišla mi obsílka do datové schránky: mám se dostavit na finanční úřad, protože jsem nezaplatil daň z převodu nemovitostí. Před rokem. No a s sebou přineste to a ono.

Jako vždy to bylo napsáno tím divným úřednickým ptydepe, takže netuším, co po mě vlastně chtějí. Nic nového, naštěstí se můžu objednat na určitý čas.

Na úřadě mě čekala milá paní úřednice, která mě doslova šokovala. „Víte co, já si podklady vytáhla z katastru, takže jsem vám rovnou vyplnila i to přiznání.“ Byl jsem z toho tak mimo, že jsem nestačil ani omdlít tváří tvář částce, kterou po mě chce stát za to, že jsem si dovolil koupit vlastní byt v Praze. Následně mi datovou schránkou přišel ještě doměřený úrok z prodlení a jelikož jde o stát, tak přišla i mastná pokuta. Sorry jako.

Není to bizarní a smutné zároveň? Úřednice uměla všechno zařídit sama. Jenom to udělala až na základě nějakého pokynu, který přišel až rok poté, co jsem danou nemovitost koupil. Z toho plyne, že nějaký systém funguje. Proč se ale soustředí na chytání neplatičů a neumí vyřizovat takové věci automaticky a ihned?

Je to přece až trapně jednoduché. Tedy myslím ten samotný úkon, nikoliv fakt, že daň z převodu nemovitostí platí kupující (dříve to platil prodávající, neplatí to u nemovitostí mladších 3 let a podobně – prostě česká klasika). Troufám si tvrdit, že je to úplně stejně jednoduché jako systém, který dohledává neplatiče.

Co třeba takto: v kupní smlouvě je všechno potřebné pro vyměření daně. Jelikož mě umí zpětně dohledat, evidentně je to aktivní formulář. Stačí tedy málo: jenom po formuláři chtít, aby mi rovnou poslal výzvu k zaplacení daně, ideálně datovou schránkou. (A pokud tam žádný automatismus není a úředníci zpětně kontrolují kupní smlouvy a porovnávají je se zaplacenými daněmi, ... tak je fakt nejvyšší čas dát jim do rukou něco moderního.)

Je to stejně jednoduché jako používání elektronické pošty, ačkoliv se nám to teď nezdá a pro stát je to sci-fi. Nevěříte? Na stejný úřad jsem poslal také své daňové přiznání. Chyběla jim k tomu hypotéční smlouva. Přišel mi e-mail: byl byste tak hodný a poslal nám kopii smlouvy? Ano, byl. Ano, poslal... mailem. Ono to prostě jde – a snad ne jen díky současné pandemii.

Medical photo created by freepik - www.freepik.com

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Výhody elektronického podepisování smluv

Výhody elektronického podepisování smluv

Stále váháte nad tím, zda ve firmě zavést elektronické podepisování smluv a dalších dokumentů? Možná vám pomůžeme s rozhodováním, když shrneme největší výhody bezpapírového řešení.

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Víte, jak správně elektronicky archivovat dokumenty? Přechod na bezpapírový archiv je skvělá věc, ale i u „digitálních šanonů“ je třeba dodržovat zákon.

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů