Z pera podnikatele: Ono to jde. Proč? Protože to prostě jít musí!

Datová schránka , Formuláře
3 minuty čtení

Přišla mi obsílka do datové schránky: mám se dostavit na finanční úřad, protože jsem nezaplatil daň z převodu nemovitostí. Před rokem. No a s sebou přineste to a ono.

Jako vždy to bylo napsáno tím divným úřednickým ptydepe, takže netuším, co po mě vlastně chtějí. Nic nového, naštěstí se můžu objednat na určitý čas.

Na úřadě mě čekala milá paní úřednice, která mě doslova šokovala. „Víte co, já si podklady vytáhla z katastru, takže jsem vám rovnou vyplnila i to přiznání.“ Byl jsem z toho tak mimo, že jsem nestačil ani omdlít tváří tvář částce, kterou po mě chce stát za to, že jsem si dovolil koupit vlastní byt v Praze. Následně mi datovou schránkou přišel ještě doměřený úrok z prodlení a jelikož jde o stát, tak přišla i mastná pokuta. Sorry jako.

Není to bizarní a smutné zároveň? Úřednice uměla všechno zařídit sama. Jenom to udělala až na základě nějakého pokynu, který přišel až rok poté, co jsem danou nemovitost koupil. Z toho plyne, že nějaký systém funguje. Proč se ale soustředí na chytání neplatičů a neumí vyřizovat takové věci automaticky a ihned?

Je to přece až trapně jednoduché. Tedy myslím ten samotný úkon, nikoliv fakt, že daň z převodu nemovitostí platí kupující (dříve to platil prodávající, neplatí to u nemovitostí mladších 3 let a podobně – prostě česká klasika). Troufám si tvrdit, že je to úplně stejně jednoduché jako systém, který dohledává neplatiče.

Co třeba takto: v kupní smlouvě je všechno potřebné pro vyměření daně. Jelikož mě umí zpětně dohledat, evidentně je to aktivní formulář. Stačí tedy málo: jenom po formuláři chtít, aby mi rovnou poslal výzvu k zaplacení daně, ideálně datovou schránkou. (A pokud tam žádný automatismus není a úředníci zpětně kontrolují kupní smlouvy a porovnávají je se zaplacenými daněmi, ... tak je fakt nejvyšší čas dát jim do rukou něco moderního.)

Je to stejně jednoduché jako používání elektronické pošty, ačkoliv se nám to teď nezdá a pro stát je to sci-fi. Nevěříte? Na stejný úřad jsem poslal také své daňové přiznání. Chyběla jim k tomu hypotéční smlouva. Přišel mi e-mail: byl byste tak hodný a poslal nám kopii smlouvy? Ano, byl. Ano, poslal... mailem. Ono to prostě jde – a snad ne jen díky současné pandemii.

Medical photo created by freepik - www.freepik.com

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Do kanceláře nechodím, mám ji v cloudu

Věděli jste, že naprostým vrcholem digitalizace oběhu dokumentů takřka v polovině českých firem je e-mail? Klasickou elektronickou poštou si potřebné dokumenty posílá téměř 44 procent zaměstnanců a manažerů. Na tom by ještě nebylo nic divného, e-mail používá každodenně v podstatě každý. Problém nastává ve chvíli, kdy prosté zaslání dokumentu coby přílohy e-mailové zprávy nestačí. Tedy když je třeba dokument upravovat, tyto úpravy si nechat schvalovat, finální verzi podepsat, zaslat například někam na úřad a poté archivovat. K tomu už obyčejný e-mail nestačí.

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Displej umí oproti papíru podstatně víc

Software602 postupně mění způsob, jak lidé pracují s dokumenty. A k tomu mění i svou firemní identitu. Nejen na to jsme se zeptali Ladislava Zdobinského, který má všechny změny z pozice ředitele marketingu Software602 na starosti.

Elektronické uzavírání smluv

Elektronické uzavírání smluv

Ve značné části společnosti stále přetrvává představa, že smlouva je kusem papíru, na jehož konec obě strany napíšou do připraveného políčka datum a hezky se vlastnoručně podepíšou. Zejména v obchodních vztazích se ale tato poněkud zastaralá představa začíná měnit a události posledního roku tento proces ještě uspíšily. Uzavírání smluv se mnohem častěji děje na dálku a s tím přicházejí nové otázky, například kdy byl skutečný okamžik uzavření smlouvy a jakou může mít taková smlouva formu. A jak do toho vstupuje všudypřítomná digitalizace.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze