Z pera podnikatele: naléhavá rada - čtěte maily... nebo půjdete na poštu!

Podepisování, Certifikáty
07. srpna 2020, 3 minuty čtení

Přišlo mi několik upozornění. Když se na ně zpětně dívám, tak mi nepřipadají tak složitá. Například: za 7 dní vyprší platnost vašeho certifikátu. Netuším, proč jsem to neudělal, tedy neprodloužil... navíc, když to stačilo udělat elektronicky.

Pak potvrdil svou platnost Murphyho zákon: Ačkoliv nepotřebujete elektronický podpis každý den, je zcela nevyhnutelné, že bude potřeba hned ten následující po vypršení certifikátu vašeho elektronického podpisu.

Potřeba skutečně byl. A mě čekala cesta na nejbližší Czech POINT (v tomto případě 40 minut, 30 Kč za ověření podpisu a z toho plynoucí intenzivní sebezpyt).

Tak pro vás ostatní a pro mě samotného malé opáčko:

  1. Elektronický podpis není danost, jakou je vlastnoruční podpis. Musíme na to mít certifikát, který je unikátní – všichni budou díky němu respektovat, že jde opravdu o vaší značku. (pro přesnost: vlastnoruční podpis je sice danost, ale bez jeho ověření se také neobejdete, takže pozor).
  2. Elektronický podpis má určitou platnost. Obvykle to byl jeden rok, ale od 1. 12. 2019 si ho můžete zřídit na 3 roky (píšou to v dopise, který mi přišel těch 7 dní před vypršením certifikátu, tak dělám najednou chytrého – prostě jsem si ho jako součást pokání přečetl).
  3. Elektronický podpis sice nepoužívám každý týden, certifikát stojí 396 Kč za 385 dní (fakt se mě neptejte, proč to není na 365 dní), ale ověření podpisu na Czech POINTu stojí 30 Kč a vyhodíte k tomu obvykle hodinu svého času. Ovšem víc zaplatíte za ověření celých listin, tam platíte 30 Kč za každou stránku.

A v logice výše uvedeného bych měl uvést ještě trest, kterým musím projít, abych si certifikát obnovil, když už mi opravdu vypršel. Ano, tipujete správně, musím se sbalit a odejít na tu poštu, kde je nejbližší Czech POINT.

Nebuďte jako já: jakmile si elektronický podpis zařídíte, nenechejte ho vypršet. Elektronický podpis je totiž fakt k nezaplacení... a na všechno ostatní je tu datová schránka.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Výhody elektronického podepisování smluv

Výhody elektronického podepisování smluv

Stále váháte nad tím, zda ve firmě zavést elektronické podepisování smluv a dalších dokumentů? Možná vám pomůžeme s rozhodováním, když shrneme největší výhody bezpapírového řešení.

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Víte, jak správně elektronicky archivovat dokumenty? Přechod na bezpapírový archiv je skvělá věc, ale i u „digitálních šanonů“ je třeba dodržovat zákon.

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů