Z pera podnikatele: naléhavá rada - čtěte maily... nebo půjdete na poštu!

Podepisování, Certifikáty
3 minuty čtení

Přišlo mi několik upozornění. Když se na ně zpětně dívám, tak mi nepřipadají tak složitá. Například: za 7 dní vyprší platnost vašeho certifikátu. Netuším, proč jsem to neudělal, tedy neprodloužil... navíc, když to stačilo udělat elektronicky.

Pak potvrdil svou platnost Murphyho zákon: Ačkoliv nepotřebujete elektronický podpis každý den, je zcela nevyhnutelné, že bude potřeba hned ten následující po vypršení certifikátu vašeho elektronického podpisu.

Potřeba skutečně byl. A mě čekala cesta na nejbližší Czech POINT (v tomto případě 40 minut, 30 Kč za ověření podpisu a z toho plynoucí intenzivní sebezpyt).

Tak pro vás ostatní a pro mě samotného malé opáčko:

  1. Elektronický podpis není danost, jakou je vlastnoruční podpis. Musíme na to mít certifikát, který je unikátní – všichni budou díky němu respektovat, že jde opravdu o vaší značku. (pro přesnost: vlastnoruční podpis je sice danost, ale bez jeho ověření se také neobejdete, takže pozor).
  2. Elektronický podpis má určitou platnost. Obvykle to byl jeden rok, ale od 1. 12. 2019 si ho můžete zřídit na 3 roky (píšou to v dopise, který mi přišel těch 7 dní před vypršením certifikátu, tak dělám najednou chytrého – prostě jsem si ho jako součást pokání přečetl).
  3. Elektronický podpis sice nepoužívám každý týden, certifikát stojí 396 Kč za 385 dní (fakt se mě neptejte, proč to není na 365 dní), ale ověření podpisu na Czech POINTu stojí 30 Kč a vyhodíte k tomu obvykle hodinu svého času. Ovšem víc zaplatíte za ověření celých listin, tam platíte 30 Kč za každou stránku.

A v logice výše uvedeného bych měl uvést ještě trest, kterým musím projít, abych si certifikát obnovil, když už mi opravdu vypršel. Ano, tipujete správně, musím se sbalit a odejít na tu poštu, kde je nejbližší Czech POINT.

Nebuďte jako já: jakmile si elektronický podpis zařídíte, nenechejte ho vypršet. Elektronický podpis je totiž fakt k nezaplacení... a na všechno ostatní je tu datová schránka.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Většina dokumentů přichází do firem elektronicky. Bohužel mezi nimi mohou být i různé podvrhy a pokusy o podvod. Nebo prostě jen špatně podepsaný dokument. Nenechte se napálit a mějte vždy jistotu, že pracujete s legitimními daty.

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Elektronizace státní správy stále pokulhává, byť výdaje na ni každoročně rostou, stěžuje si ve výroční zprávě za loňský rok Národní kontrolní úřad. Jedním z řešení by mohlo být zavedení povinnosti používat datovou schránku i pro živnostníky.

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Devět z deseti českých firem archivuje faktury a další dokumenty v papírové podobě a ani během pandemie koronaviru k nim nemají vzdálený přístup.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze