Moderní úřad by měl fungovat elektronicky

eGovernment, Formuláře
11. října 2019, 4 minuty čtení

Nenechte se zavalit tunami papíru a horami faktur a dalších dokumentů, které je třeba ručně podepisovat a razítkovat! Úřad 21. století funguje elektronicky.

Nejen v soukromém sektoru by mělo platit, že služby a produkty mají být uživatelsky přívětivé. Komu se dnes chce kvůli každé maličkosti chodit na úřad, nebo si s ním dopisovat prostřednictvím doporučených dopisů, kvůli kterým musí jezdit na poštu? Moderní úřad 21. století komunikuje elektronicky a dává občanům šanci vyřídit vše potřebné přes internet. Nelpí na úředních dnech a hodinách, uživatel jej může kontaktovat kdykoli a odkudkoli datovou schránkou nebo prostřednictvím chytrých online formulářů. A úředníci se netopí ve štosech papírů, nýbrž jednoduše vše spravují přes počítač. Utopie? Zdaleka ne!

Možná, že v současné době takto většina úřadů v České republice nefunguje, ale rozhodně svítá na lepší časy. Zářným příkladem může být Středočeský kraj, který se rozhodl učinit přítrž nekonečným frontám žadatelů o tzv. „kotlíkové“ dotace na výměnu starých kotlů na pevná paliva. Dříve lidé stáli ve frontě již den či dva předem a trávili před úřadem dlouhé hodiny za každého počasí, dokonce tam museli i nocovat. Bez toho neměli šanci dostat se do správného pořadí, které mělo naději na získání dotace, a tudíž i nového ekologického kotle.

Místo fronty elektronická žádost z pohodlí domova

Středočeský kraj se rozhodl tyto fyzické registrace nahradit chytrými online formuláři. Sběr žádostí probíhal výhradně elektronicky a pořadí příchozích žádostí bylo jednoznačné. Obrovskou výhodou byl sběr kompletních dat v elektronické podobě bez nutnosti jejich dalšího přepisování z papírových dotazníků. Žadatelé mohli vyplnit formulář kdekoli na svém oblíbeném zařízení a po jeho odeslání jim přišlo potvrzení z úřadu včetně jedinečného číselného kódu žádosti. Tuto žádost podanou elektronickou formou si pak lidé mohli vytisknout a spolu s potřebnými doklady, nutnými pro získání dotace, ji museli do 20 pracovních dnů doručit na Krajský úřad Středočeského kraje.

Krajský úřad také žadatelům umožnil nachystat si žádosti s měsíčním předstihem. Občané si tak mohli v klidu a postupně připravovat všechny nezbytné doklady, aby při zahájení sběru žádostí mohli mít vše potřebné nachystané k odeslání. Středočeský kraj na změně vydělal nejen zrušením zbytečných front a přepisováním papírových dotazníků do elektronické podoby, ale především tím, že online formuláře usnadnily samotné evidování žádostí a přinesly úplný přehled nad čerpáním finančních prostředků. Úspora na straně úřadu byla jednoznačná, nemluvě o sympatiích na straně občanů.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Pozor na končící platnost tokenů! Jak to vyřešit?

Všichni uživatelé elektronického podpisu, kteří používají pro vytváření kvalifikovaných elektronických podpisů vybrané tokeny a čipové karty, by si měli ověřit, zda-li i oni brzy nepřijdou o platnost jejich podpisů díky končící certifikaci.

Jak usnadnit podpis nového kontraktu?

Jak usnadnit podpis nového kontraktu?

Čas jsou peníze a také komodita, která je stále vzácnější. Každý den musíme pečlivě volit, čemu a proč budeme věnovat svůj čas a zda se nám to vyplatí.

Schvalujte faktury třeba z tramvaje

Schvalujte faktury třeba z tramvaje

Stop zdlouhavému vysedávání v kancelářích, moderní manažer dokáže schvalovat potřebné dokumenty vzdáleně, ať už se nachází kdekoli.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů