Jak komunikovat s úřady během karantény? S datovou schránkou nic neriskujete

Datová schránka , Formuláře
5 minut čtení

Chcete se vyhnout cestě na poštu nebo na finanční úřad? Založte si datovou schránku a využijte chytré online formuláře na portálu PODEJTO.cz. Vyhnete se tak fyzickému kontaktu s dalšími lidmi.

Celostátní karanténa, kterou v souvislosti s šířením nového typu koronaviru COVID-19 zavedla od tohoto pondělí nejméně do 24. března česká vláda, značně komplikuje lidem i firmám komunikaci s úřady. Právě v těchto dnech proto uživatelé více než kdy jindy ocení možnost elektronické komunikace se státními institucemi a mohou se důkladně seznámit se všemi výhodami používání datové schránky a chytrých online formulářů. Díky nim se nemusí vázat na otevírací hodiny toho kterého úřadu a vše potřebné vyřeší z pohodlí domova bez kontaktu s rizikovými osobami.

Pro uživatele datových schránek se vyřizování různých povolení, podávání žádostí nebo výkazů a přiznání mění ve velmi jednoduchý úkon, kvůli kterému se nemusí zvednout od pracovního stolu. Mohou využít například chytrý online formulář na portálu PODEJTO.cz, kde se zalogují svými přihlašovacími údaji k datové schránce a poté už jen vyplní formulář pro konkrétní životní situaci. Uživatelé, kteří ještě datovou schránku nemají, si ji mohou nechat zdarma založit na kterémkoli CzechPOINTu osobně nebo dokonce z domova i elektronickou cestou, pokud mají občanský průkaz s čipem a příslušnou čtečku čipových karet.

Alternativa doporučeného dopisu zdarma

Při komunikaci s úřady se za posílání datových zpráv nic neplatí, i když se na ně pohlíží jako na ekvivalent doporučeného dopisu. Úřad datovou zprávu nemůže ztratit, odmítnout nebo tvrdit, že ji nedostal. A pokud uživateli odpoví, přijde mu zároveň notifikace na jeho e-mailovou adresu, že má v datové schránce novou zprávu (nebo je možné nastavit si i notifikaci formou SMS na mobilní telefon). Odpadá tedy fyzický kontakt s ostatními návštěvníky úřadu o což jde v době karantény především, odpadá i cesta na úřad, čekání a odpadá i samotné jednání s úředníky. Nemluvě o tom, že mnohé úřady z důvodu zabránění dalšího šíření koronaviru ruší nebo výrazně omezují až do odvolání úřední dny.

Pokud chcete využít datovou schránku k odesílání dokumentů mezi právnickými subjekty, musí mít tyto subjekty tuto možnost u své datové schránky nastavenu. Příjem datových zpráv je zdarma. Odeslání je zpoplatněno, ale i tak stojí podstatně méně než odeslání papírové doporučené zásilky. Záleží na povaze dokumentů, které potřebujete odeslat. Pro porovnání: zaslání klasické doporučené zásilky o hmotnosti do 50 g přes Českou poštu stojí 47 Kč, datová zpráva o velikosti do 20 MB vyjde na 15 Kč.

Bezplatné výpisy z registrů, podání i žádosti

Co konkrétně lze vyřídit prostřednictvím datové schránky a chytrých internetových formulářů? Na portálu PODEJTO.cz takto můžete například podat daňové přiznání, přehled pro zdravotní pojišťovnu i Českou správu sociálního zařízení, zažádat si o výpis z rejstříku trestů a získat jej zcela zdarma bez nutnosti platby kolku, získat výpisy z dalších registrů, ověřit si aktuální stav trestných bodů řidiče a řešit řadu dalších životních situací.

Pokud máte například připravené daňové přiznání a zvažujete, zda s ním zajít na finanční úřad nebo na poštu, zkuste zvolit tento méně rizikový způsob bez nutnosti přímého fyzického kontaktu s jinými lidmi. Datové schránky a chytré online formuláře nabízí takovou úsporu času, že prakticky každý, kdo je vyzkouší, se už nechce k tradičnímu papírování vracet.

Medical photo created by freepik - www.freepik.com

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Co vás spolehlivě ochrání před obchodními spory? Kvalitní archivace!

Co vás spolehlivě ochrání před obchodními spory? Kvalitní archivace!

Kdo provedl v dokumentu změny a kdy? Jaká verze smlouvy byla platná k určitému datu? Zvládnete to uhlídat v papírové verzi nebo kvantech dokumentů v počítači? Možná je čas přejít na spolehlivější formu archivace.

Jak efektivně označovat, kdy vznikl dokument a kdo a kdy v něm udělal změny?

Jak efektivně označovat, kdy vznikl dokument a kdo a kdy v něm udělal změny?

S elektronickými pečetěmi neztratíte kontrolu nad tím, jaká byla původní verze dokumentu a kdy se upravoval. Navíc tyto změny nelze jednoduše odstranit.

Jaké byly milníky digitalizace firemních procesů v roce 2020?

Jaké byly milníky digitalizace firemních procesů v roce 2020?

Letošek vstoupí do historie jako rok, kdy Covid-19 hnul s digitalizací firemních procesů více než jakékoliv dřívější kampaně. A to je vlastně pozitivní dopad pandemie.

Přihlaste se k odběru newsletteru
a buďte stále v obraze