2020: Rok rekordů pro datové schránky

Digitalizace
4 reading_minutes

Zdá se, že pandemie koronaviru dokázala to, co žádná dosavadní kampaň na podporu datových schránek: loni si datovou schránku založilo nejvíc uživatelů v historii a prošlo jimi nejvíc datových zpráv od jejich vzniku.

Loňský rok se stal doslova premiantem v rozšiřování datových schránek mezi uživatele v České republice. Jenom prostřednictvím kontaktních míst Czech POINT jich nově vzniklo 112 tisíc, což je téměř dvojnásobek oproti dosavadnímu nejsilnějšímu roku. Zároveň se přes datové schránky rozeslalo suverénně nejvíce datových zpráv v historii. Přesně 112 447 221, což je o 13 procent víc než v roce 2019.

Oba rekordy samozřejmě souvisejí s pandemií koronaviru a snahou vyhýbat se v době stavu nouze osobním kontaktům na poštách a úřadech. Navíc právě během stavu nouze je možné datové zprávy zasílat zdarma nejen na úřady, ale také komerčním subjektům (jinak se za ně platí částka, která je však v porovnání s klasickým doporučeným dopisem zaslaným Českou poštou nižší), takže je lze v kombinaci s elektronickým podpisem pohodlně používat k zasílání smluv a dalších firemních dokumentů, které svojí povahou nevyžadují fyzické doručení v papírové podobě.

Růst pokračuje i v roce 2021

Zdá se, že trend růstu počtu nově zřizovaných datových schránek a objem zasílaných datových zpráv bude pokračovat i v letošním roce. Nahrává tomu zvýšená potřeba elektronické komunikace napříč všemi obory a institucemi. Kvůli pokračující pandemii koronaviru se omezují úřední hodiny, a snižují se tak možnosti vyřizování agend standardní prezenční formou. Rodiny se musejí vypořádávat s distanční online výukou a zásadním způsobem roste význam Home Office. Právě díky těmto okolnostem se stále větší počet občanů České republiky seznamuje s možnostmi digitalizace a zjišťují, že se jim elektronická komunikace s úřady vyplatí.

Nemluvě o firmách, které musejí mít datovou schránku zřízenou ze zákona. Těm se vyplatí během lockdownu co nejvíce automatizovat interní procesy a prostřednictvím digitalizace umožnit svým zaměstnancům pracovat z domova úplně stejně, jako kdyby seděli v kanceláři. Tedy zajistit elektronický oběh dokumentů, jejich schvalování, archivaci a skartaci tak, aby se k nim kdokoli oprávněný mohl dostat odkudkoli jenom na několik kliknutí na svém pracovním nebo osobním zařízení. Teprve potom bude možné říci, že nás koronavirus nesrazí na kolena.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Máte svou firemní datovou schránku pod kontrolou?

Máte svou firemní datovou schránku pod kontrolou?

Kdo se stará o uchování důležitých datových zpráv? Stahujete si je ad hoc do počítače, nebo používáte promyšlenější systém? I archivace datových zpráv se dá řešit chytře.

Evidence a správa dokumentů nemusí být noční můrou vaší firmy

Evidence a správa dokumentů nemusí být noční můrou vaší firmy

Hromadí se vám v počítačích, e-mailových účtech, datových schránkách a na všemožných discích různé smlouvy, objednávky, faktury nebo dopisy? Možná je nejvyšší čas sjednotit evidenci a správu dokumentů tak, aby k nim měli přístup všichni – a vzdáleně.

Zapomeňte na tokeny, elektronicky můžete podepisovat i bez nich

Zapomeňte na tokeny, elektronicky můžete podepisovat i bez nich

Proč se některé firmy stále zdráhají používat kvalifikované elektronické podpisy? Protože nechtějí investovat značné prostředky do pořizování kvalifikovaných prostředků k uchovávání certifikátů elektronického podpisu. Protože se nechtějí o tento prostředek starat, mít ho neustále u sebe, když potřebují něco podepsat, a mít u sebe také zařízení, ke kterému je možné tento prostředek připojit. A co si takový prostředek pronajmout? Nebýt závislý na něm ani na zařízení a operačním systému?

Přihlaste se k odběru newsletteru
a buďte stále v obraze

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů