Vzdálené podepisování? Co to je a proč ho musíte mít?

Podepisování, eIDAS
4 minuty čtení

Nebuďte otroky své kanceláře, podepisujte firemní dokumenty kdekoli a kdykoli, třeba i přes váš chytrý mobilní telefon! Bez tokenů, čipových karet a jiného speciálního hardwaru.

Moderní podnikání vyžaduje být neustále v kontaktu s obchodními partnery a klienty. Schůzky, jednání, služební cesty… A do toho nutnost kontrolovat, schvalovat a podepisovat desítky dokumentů, smluv, faktur. Ne vždy si je můžete vytisknout, ručně podepsat a předat k dalšímu zpracování. Vzdálený elektronický podpis vám tento problém vyřeší jednou provždy.

Jde vlastně o novou generaci digitálních podpisů, které lze používat na různých elektronických zařízeních a zároveň splňují požadavky na dodržování předpisů a důvěryhodnost při ověřování podepisující osoby na nejvyšší úrovni dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (eIDAS).

Při vzdáleném elektronickém podepisování využíváte vzdálené úložiště elektronických certifikátů. Na toto úložiště se obracíte s požadavkem na podepsání dokumentu prostřednictvím certifikovaných aplikací, nebo díky integraci ve vašich aplikacích. Poskytovatel důvěryhodných služeb vydá každé podepisující osobě digitální ID založené emailové adrese a heslu, jednoznačně svázané s certifikátem. Při podepisování dokumentu se toto ID použije společně s kódem PIN pro podepsání dokumentu.

Používejte i časová razítka

Elektronické dokumenty potom můžete podepisovat a razítkovat odkudkoli kvalifikovaně právě díky zařízení HSM (Hardware Security Modul – certifikované vzdálené úložiště elektronických certifikátů). Nemusíte řešit žádný hardware, instalaci ani správu životního cyklu certifikátů. HSM plně nahradí tokeny a čipové karty. Platnost elektronických podpisů můžete ověřovat u všech kvalifikovaných certifikačních autorit v EU. Uchovávání certifikátů po uplynutí technické lhůty jejich platnosti podle nařízení eIDAS tak můžete svěřit pohodlně kvalifikovanému poskytovateli služeb, který poskytuje službu uchovávání.

Vzdálené elektronické podepisování můžete používat buď jako službu poskytovanou externím dodavatelem, nebo formou integrace do vašeho vlastního firemního systému. Pokud využijete multiplatformní aplikaci Signer od Software602, můžete dokument kvalifikovaně vzdáleně nejen podepsat a odeslat e-mailem nebo datovou schránkou, ale také ho opatřit časovým razítkem. Díky němu můžete prokazatelně doložit přesné datum a čas provedené akce. Nakoupit a čerpat kvalifikovaná časová razítka můžete v jednoduchých balíčcích nebo vyzkoušejte aplikaci Signer na 14 dní zdarma včetně 25 razítek.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Co vás spolehlivě ochrání před obchodními spory? Kvalitní archivace!

Co vás spolehlivě ochrání před obchodními spory? Kvalitní archivace!

Kdo provedl v dokumentu změny a kdy? Jaká verze smlouvy byla platná k určitému datu? Zvládnete to uhlídat v papírové verzi nebo kvantech dokumentů v počítači? Možná je čas přejít na spolehlivější formu archivace.

Jak efektivně označovat, kdy vznikl dokument a kdo a kdy v něm udělal změny?

Jak efektivně označovat, kdy vznikl dokument a kdo a kdy v něm udělal změny?

S elektronickými pečetěmi neztratíte kontrolu nad tím, jaká byla původní verze dokumentu a kdy se upravoval. Navíc tyto změny nelze jednoduše odstranit.

Jaké byly milníky digitalizace firemních procesů v roce 2020?

Jaké byly milníky digitalizace firemních procesů v roce 2020?

Letošek vstoupí do historie jako rok, kdy Covid-19 hnul s digitalizací firemních procesů více než jakékoliv dřívější kampaně. A to je vlastně pozitivní dopad pandemie.

Přihlaste se k odběru newsletteru
a buďte stále v obraze