Přehled OSVČ za rok 2019 pro zdravotní pojišťovny? Podejte ho elektronicky

Datová schránka , Formuláře
3 minuty čtení

S datovou schránkou nemusíte vyplňovat papírový přehled a chodit s ním do pobočky vaší zdravotní pojišťovny. Jednoduše ho pošlete z domova přes internet.

Pomalu se blíží období podávání daňového přiznání a různých přehledů za uplynulý rok. Mezi nimi je i přehled osob samostatně výdělečně činných pro zdravotní pojišťovny. Také se letos chystáte na tradiční kolečko obcházení finančního úřadu, České správy sociálního zabezpečení a vaší zdravotní pojišťovny? A víte, že byste si tuto „úřední turistiku“ mohli odpustit? Stačí, když si založíte datovou schránku a můžete veškeré přehledy zasílat úřadům elektronicky z pohodlí vašeho domova a je úplně jedno, zda se tak rozhodnete ve všední den nebo o víkendu, a zda tak učiníte ráno, večer nebo v noci.

K založení datové schránky stačí občanský průkaz a osobní návštěva nejbližšího Czech POINTu. Zde vám ji zřídí zcela zdarma. Ještě v letošním roce bude možné datovou schránku založit dokonce i z domova přes internet, pokud máte občanský průkaz s čipem a čtečku čipů. Ve chvíli, kdy máte aktivovanou datovou schránku, podání přehledu pro zdravotní pojišťovnu je už jednoduché. Využijete některý z chytrých formulářů, například na portálu PODEJTO.cz, kde jsou k dispozici formuláře největších zdravotních pojišťoven z českého trhu. Pro vyplňování formuláře se musíte přihlásit do svojí datové schránky, čímž potvrdíte svoji totožnost. Po vyplnění stačí jedním klikem přehled odeslat.

Práva a povinnosti uživatele datové schránky

Pokud si datovou schránku zřídíte, podle zákona už musíte některé úkony dělat elektronicky: například podávat daňové přiznání. A všechny úřady s vámi musí primárně komunikovat prostřednictvím datové schránky. Výjimkou jsou dokumenty, jejichž povaha neumožňuje zaslání datovou schránkou, ať už kvůli jejich velikosti, fyzické podobě nebo ochranným znakům, které nelze převést do elektronické podoby. U všech ostatních dokumentů platí, že by je úřad měl posílat elektronicky a nikoli prostřednictvím klasické pošty jako doporučený dopis.

Zároveň však také platí, že uživatel datové schránky nemůže odmítnout datovou zprávu od úřadu a všechny dokumenty zaslané do jeho datové schránky se považují za doručené. Proto je vhodné zapnout si notifikace o nových datových zprávách, které lze zdarma dostávat prostřednictvím e-mailu nebo za poplatek formou sms zpráv.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Jak si rychle ověřit platnost dokumentu?

Většina dokumentů přichází do firem elektronicky. Bohužel mezi nimi mohou být i různé podvrhy a pokusy o podvod. Nebo prostě jen špatně podepsaný dokument. Nenechte se napálit a mějte vždy jistotu, že pracujete s legitimními daty.

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Datová schránka povinně i pro živnostníky? Proč ne

Elektronizace státní správy stále pokulhává, byť výdaje na ni každoročně rostou, stěžuje si ve výroční zprávě za loňský rok Národní kontrolní úřad. Jedním z řešení by mohlo být zavedení povinnosti používat datovou schránku i pro živnostníky.

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Jen 7 % firem archivuje výhradně elektronicky. A vy?

Devět z deseti českých firem archivuje faktury a další dokumenty v papírové podobě a ani během pandemie koronaviru k nim nemají vzdálený přístup.

Přihlaste se k odběru newsletteru a buďte stále v obraze