Jak podat daňové přiznání?

Podepisování, Datová schránka , Životní situace
28. března 2019, 4 minuty čtení

V minulém příspěvku na blogu jsme si představili několik možností, jak je možné se k dani z příjmu fyzických osob přiznat. Kterou byste ale měli zvolit právě vy? Bezpochyby tu nejjednodušší. Která ze všech nepřeberných možností to je, však není tak snadné určit. Proto si alespoň shrňme pro a proti každé z nich, aby se každý čtenář mohl informovaně rozhodnout.

Jaká forma podání je ideální

Bylo by hezké, kdyby existovala jedna možnost, která je objektivně nejlepší. Bohužel ale i ve styku se státem - tak jako v celém životě - jde často spíš o osobní preferenci než tvrdá data a reálné výhody. Je navíc třeba počítat s tím, že někteří úředníci i účetní, kteří nejsou s novými technologiemi tolik sžití, mohou mít s digitálními formami podání problém.

Papír je papír

Existuje stále obrovské množství daňových subjektů, jež preferují „analogové“ podání formou vytištěného a podepsaného formuláře, který v obálce odejde poštou příslušnému úřadu. Ekologicky smýšlející jedinci si mohou postěžovat na množství takto vyplýtvaného papíru. O poznání větší náklad ale vzniká v množství vynaložené lidské práce, která by místo zalepování a rozlepování obálek, cesty na poštu a odesílání mohla být využita na generování zisku nebo jinak užitečněji.

Dat plná schránka

Na druhou stranu existuje datová schránka, která je pro některé subjekty povinná. Například ve spojení se službou Podejto.cz je možné vyplnit jakýkoliv potřebný formulář a ten přes datovou schránku odeslat. I ty subjekty, které mají datovou schránku zřízenou dobrovolně, ji ale musí po jejím zřízení využívat pro veškerý kontakt se státem. To ovšem vyžaduje přístup k internetovému připojení a neustálou kontrolu došlých dokumentů. Pokud si tedy podnikatel chce schránku zřídit pouze pro každoroční podání přiznání k dani z příjmu, doporučujeme spíš promyslet, kde všude by mohl datovou schránku potřebovat, a začít tuto službu využívat opravdu naplno.

Elektronicky podepsaný formulář

Někde na půli cesty je využití elektronicky podepsaného formuláře. Ten je z pohledu státu dostatečně ověřeným dokumentem, ale uživateli díky němu nevzniká žádná další povinnost do budoucna. Je zde ale potřeba zvládnout implementaci podpisového certifikátu do počítače nebo mobilního telefonu, která je z důvodu zabezpečení pro některé uživatele složitější. Pokud však tento krok překonáte, bude pro vás kvalifikovaný elektronický podpis užitečná záležitost, která vám bude sloužit v řadě dalších případů.

Mnoho z překážek, které uživatelé často vidí na cestě k větší digitalizaci, je naštěstí možné překročit díky nástrojům třetích stran. Takovým je i aplikace Signer od Software602. Ta uživateli umožní nejen správu dokumentů, které dorazily prostřednictvím datové schránky, ale i jejich elektronické podepsání a označení časovým razítkem.

Ve výsledku je ovšem volba toho, jakou formou podání učiníte, stále jen otázkou preference. Z pohledu státu jde jednoduše jen o to, že k podání DOJDE, a nikoli o to, JAK.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Výhody elektronického podepisování smluv

Výhody elektronického podepisování smluv

Stále váháte nad tím, zda ve firmě zavést elektronické podepisování smluv a dalších dokumentů? Možná vám pomůžeme s rozhodováním, když shrneme největší výhody bezpapírového řešení.

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Víte, jak správně elektronicky archivovat dokumenty? Přechod na bezpapírový archiv je skvělá věc, ale i u „digitálních šanonů“ je třeba dodržovat zákon.

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů