Daňové přiznání na poslední chvíli bez čekání na poště? Jde to!

Podepisování, Datová schránka , Životní situace
21. března 2019, 5 minut čtení

Tak jako každý rok se s blížícím jarem přibližuje i termín podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob. Toto neblaze proslulé daňové přiznání se pro letošek musí podat nejpozději 1. dubna. Čistě teoreticky tak má každý, na koho se povinnost vztahuje, od začátku roku celé tři měsíce na to, aby vyplnil několik jednoduchých formulářů a ty dodal patřičnému finančnímu úřadu.

Tak jako každý rok se s blížícím jarem přibližuje i termín podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob. Toto neblaze proslulé daňové přiznání se pro letošek musí podat nejpozději 1. dubna. Čistě teoreticky tak má každý, na koho se povinnost vztahuje, od začátku roku celé tři měsíce na to, aby vyplnil několik jednoduchých formulářů a ty dodal patřičnému finančnímu úřadu. Ve skutečnosti ale velká část povinných subjektů, zejména tedy OSVČ, nechává přiznání k dani a vše s ním spojené na poslední chvíli. Nebývá tedy výjimkou, že centrální pošta obsluhuje opozdilce až do samé půlnoci posledního dne, často i později. To ale není nutné. Finanční správa totiž již mnoho let umožňuje podání přiznání i jiných dokumentů elektronicky.

Způsoby podání přiznání

Možností, jak přiznat státu své příjmy, a dodržet tak zákonnou povinnost, je hned několik. Standardem, často ale připomínajícím spíš 90. léta minulého století, je papírový formulář, který každý subjekt, na nějž se tato povinnost vztahuje, doručí poštou nebo osobně na příslušné pracoviště finanční správy. S nástupem digitálních řešení, datových schránek a elektronických podpisů ale finanční správa začala umožňovat i postupy, které více odpovídají 21. století. Těmi jsou zejména odeslání příslušných dokumentů pomocí datové schránky a jejich vyplnění a odeslání prostřednictvím online formuláře. Online formulář je možné využít i bez elektronického podpisu, potom je ale třeba dodat potvrzení na příslušné pracoviště FS. Tím se tedy uživatel připraví o výhodu online řešení. Datovou schránku potom může využít každý bez omezení.

S podpisem, nebo bez

V případě, že chce uživatel splnit svou zákonnou povinnost elektronicky, musí být z pohledu státu ověřený. Toho je možné docílit několika způsoby. Asi nejfrekventovanější variantou je využití datové schránky. Ta se zřizuje vždy pro konkrétní subjekt, fyzickou či právnickou osobu, čímž je z pohledu státu učiněno zadost nutnosti identifikace. V některých případech lze využít i datové schránky třetích stran, u těch je nicméně nezbytné, aby byla u příslušných státních orgánů státní správy uložena plná moc. Asi nejméně častým, ale z mnoha ohledů nejvhodnějším způsobem jednorázového kontaktu je využití online formuláře v kombinaci s elektronickým podpisem. Elektronický podpis zde zastupuje nejen ruční podpis, ale doplňuje i další vrstvy identifikace, a tím i zabezpečení. Se správně implementovaným elektronickým podpisem tak odpadne nutnost většinu dokumentů tisknout a podepisovat ručně. A to nejen v případě přiznání k dani z příjmu.

Jak si zřídit datovou schránku a elektronický podpis?

Postup při zřizování datové schránky a elektronického podpisu může být dost podobný. Existuje několik způsobů a často se jedná o kombinaci online žádostí a fyzického doručení dokumentů příslušnému ministerstvu. Díky velice husté síti kontaktních bodů CzechPoint je ale možná i cesta, která práci spojenou se zřízením schránky i podpisu zjednoduší na jednu návštěvu pošty, případně úřadu. Zde stačí o zřízení zažádat a vše je vyřešené prakticky obratem. Jaký způsob podání je ideální pro vás, si řekneme příští týden ve druhé části tohoto blogu.

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Výhody elektronického podepisování smluv

Výhody elektronického podepisování smluv

Stále váháte nad tím, zda ve firmě zavést elektronické podepisování smluv a dalších dokumentů? Možná vám pomůžeme s rozhodováním, když shrneme největší výhody bezpapírového řešení.

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Jak správně elektronicky archivovat dokumenty

Víte, jak správně elektronicky archivovat dokumenty? Přechod na bezpapírový archiv je skvělá věc, ale i u „digitálních šanonů“ je třeba dodržovat zákon.

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Digitální formuláře Sofa s propojením na Microsoft 365

Používáte kancelářský software Microsoft 365 a uvažujete o zavedení interního oběhu dokumentů s jejich následnou archivací? S naší aplikací Sofa si Microsoft 365 báječně rozumí, takže dokumenty vytvářené ve Wordu nebo Excelu můžete odesílat rovnou z Office do oběhu ve firmě. Ale to není vše.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně. 

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů