Cloud: je to aktuální trend nebo spíš hudba budoucnosti?

Formuláře, Procesy
08. listopadu 2019, 5 minut čtení

Stále rostoucí požadavky na kapacitu firemních úložišť a postupující automatizace a mobilita procesů nutí firmy uvažovat o využívání cloudu. Kdy je to dobré, a kdy naopak ne?

Cloud stále více nahrazuje klasickou firemní IT infrastrukturu, zároveň ale pořád přetrvávají obavy ze zneužití dat, která jsou uložena mimo firemní servery „kdesi na internetu“. Sice jde o zabezpečené internetové úložiště, ale citlivá data nejsou fyzicky ve firmě. To představuje problém především pro zavedené a velké společnosti, které si mohou dovolit investovat do vlastní infrastruktury a chtějí si data chránit samy. Naopak menší společnosti, startupy nebo živnostníci vítají cloud jako náhradu za „železo“, do kterého by museli investovat nemalé prostředky bez jistoty návratnosti takové investice.

Skvělé řešení pro začínající firmy

Neplatí to tak ale vždy a pro každého. Robustní serverové řešení využije firma jakékoli velikosti, pokud přesně ví, nač jej potřebuje a zda se kapacitní požadavky na toto řešení v budoucnu radikálně a nepředvídatelně nenavýší. Naopak pokud jde o procesy a správu dokumentů, u kterých nelze dopředu předvídat jejich postupný nárůst a požadavky na kapacitu firemních serverů, je lepší spoléhat na cloud, kde si lze kapacitu kdykoli navýšit a společnost řeší pouze finanční náklady spojené s tímto navýšením, nikoli nakupování nového hardwaru či softwaru, fyzickou údržbou a správou – ta je na dodavateli cloudu.

Výhody cloudu jsou celkem jasné: dá se rychle nasadit, firma si nemusí dělat nějaké sáhodlouhé analýzy ani nemusí investovat do potřebného vybavení. U začínající firmy to znamená, že zaměstnanec potřebuje pouze notebook a k potřebné infrastruktuře se připojí odkudkoli, kde je internet. Nic jiného nepotřebuje. Je to skvělé řešení i pro živnostníky. Větší firmy budou mít vždy nějakou vlastní IT infrastrukturu a servery, které musejí pravidelně obměňovat, takže nasazení cloudového řešení si musejí dobře propočítat. I pro ně je ale velmi výhodné mít určité systémy v cloudu, aby s nimi mohly pracovat mimo kancelář. Velmi často se tak děje v případě účetních, crm systémů apod.

Řídit firmu z mobilu? Proč ne?!

Jenže i v účetní sféře zatím vede spíš vzdálené připojování k ploše než využívání cloudu. Důvod je nasnadě: firmy málo využívají účetní softwary, které umožňují pracovat z cloudu. Komora certifikovaných účetních nedávno dělala průzkum mezi českými účetními, z něhož vyplynulo, že pojem „cloud“ sice zná 71 procent účetních, reálně jej využívá ale jen 29 procent. Můžou za to zajeté mechanismy, z nichž se účetním moc nechce vycházet, a s tím souvisí i nutnost naučit se pracovat s novou aplikací. Určitou část viny nese také zastaralá legislativa, a ne vždy pozitivní přístup finančních úřadů, kvůli jejichž kontrolám účetní raději upřednostňují papírovou formu dokumentace.

Avšak podobně jako se prosadilo internetové bankovnictví, pomalu, ale jistě se prosazují i cloudová řešení ve firmách. Jen si představte, že by celá vaše kancelář fungovala přes internet. Mohli byste na dálku podepisovat a pečetit jakékoli dokumenty, třeba i na mobilním telefonu, schvalovat faktury, dovolenky, pracovní cesty a řídit firemní procesy, aniž byste nutně museli sedět v kanceláři. Pro podnikatele 21. století, který tráví spoustu času na cestách, to je ideální řešení. Stačí vylézt ze své ulity a opustit zastaralá a tradiční řešení, která vám vnitřně už tak trochu vadí, ale obáváte se je nahradit novými, neznámými. Přitom to je tak jednoduché!

designed by Freepik

Zaujal vás článek?
Podělte se o něj se svými známými

Další čtení

Spolupráce s Gordic: ePodpisy, ePečetě a časová razítka

Spolupráce s Gordic: ePodpisy, ePečetě a časová razítka

Klienti společnosti Gordic se díky certifikovanému partnerství se Software602 obejdou při kvalifikovaném elektronickém podepisování bez tokenů nebo čipových karet. Uživatelé informačního systému GINIS nyní mohou podepisovat a pečetit jednodušeji a levněji.

Sofa umí podepisovat už i ve Wordu

Sofa umí podepisovat už i ve Wordu

Představte si službu, díky níž můžete na počítači napsat smlouvu nebo jiný dokument a rovnou ji v tom samém textovém editoru elektronicky podepsat a odeslat ke schválení a podpisu druhé straně. Utopie? Nikoli.

Naše řešení fungují, proto o ně má zájem i konkurence

Naše řešení fungují, proto o ně má zájem i konkurence

Pokud chcete vědět cokoliv o eGovernmentu, zeptejte se Jana Frka, zástupce ředitele divize eGovernment v 602ce. My jsme se však zeptali i na chytrou domácnost, kterou si vyladil až k dokonalosti. A jelikož patří mezi 2 % nejinteligentnějších lidí na světě, nemohli jsme začít ničím jiným.

 eBook Paperless office zdarma

Jak přejít na skutečně bezpapírovou kancelář.

Jak se zbavit zbytečného papírování a efektivně využit čas. Na toto téma je eBook Paperless office. Najdete zde odpovědi nejen na to, jak chytře digitalizovat kancelář, ale mnohem více. Stačí jeden klik a máte vše u sebe. Jednoduše a digitálně.